Diskutera inlägget: 4Klöverns styrketräningsskola med fria vikter (Bröst) Del.2 (FILM)

4Klöverns styrketräningsskola med fria vikter (Bröst) Del.2 (FILM)

Hej & hallå alla kära läsare! I veckans styrketräningsskola siktar vi in oss på bröstet. Eftersom att volymen på denna muskelgrupp blev hög (i vanlig ordning) så har vi valt att dela upp övningarna på 2st filmer.

Detta är del 2.

Övningar
Bänkpress
Hantelpress
Flyes
Cablecross (underifrån)

  • Micke

    Rekommenderar alla att skippa decline. Onödigt stor påfrestning på blodkärlen vid denna övning, eftersom att man i en position med huvudet nedanför kroppen får högre blodtryck. Då trycket redan är väldigt stort i samband med styrketräning kan kombinationen vara förödande och leda till att en del av halskärlen skadas och lossnar lite från sitt fäste. Detta kan då göra att blod ansamlas på det skadade stället, koagulerar och sedan sticker iväg och sätter sig i något av de mindre kärlen i hjärnan. Låter kanske osannolikt men precis detta hände Fredrik Paulun för några år sedan efter att han kört decline bänk. Grymt onödig risk att ta imo då man inte vinner mycket (om ens något) med detta jämfört med att ligga plant eller snett uppåt.