Diskutera inlägget: 3 Hörnstenar (vila, mat, träning)

3 Hörnstenar (vila, mat, träning)

Energi in, med glass och en god öl en varm sommarkväll, kan göra mycket.

Att ta sig iväg till gymmet och träna för ett välbefinnande är inga problem. Man gör det för att man tycker det är kul & för att man mår bra av det. Men när träningen börjar ta sig till högre nivåer så måste man börja tänka.  Speciellt om man ska prestera inom en idrott. Då krävs det inte bara att du tränar bra, utan du måste ha lika mycket av alla hörnstenar träning, vila & kosten.

Träning

Som de flesta vet, så når man inte sina resultat utan att träna. Träna hårt & träna rätt är nog de rätta redskapen för att lyckas. Variera din träning med, hög intensitet, tung träning, lätt träning, hög volym, låg volym, uthållighetsträning, intervallträning m.m. Dock är det viktigt att ha en plan med det man gör, Lägg upp en 2-3 månaders plan, med en viss typ av träning, för att sedan bryta av med något annat. Mitt tips är att lägga upp 3-5 olika cykler under året med fokus på olika typer av upplägg.

Kost

Dock så kan du träna stenhårt, men det händer ingenting för det. Då handlar det som att rätt till sin kost. Du måste äta rätt för att få ut det du vill. Kan liknas med en bil. Du tankar inte en bensindriven bil med disel? Samma sak gäller för din kropp. Ät var 3:e timma, ät långsamma & bra kolhydratskällor, fyll på med lite snabba kolhydrater vid träning & ät bra fett. Vad som passar för just dig kan ta ett tag att hitta, men våga laborera litegrand så ska du se att du hittar vad som passar dig bäst.

Vila

Detta är nog det största bekymret, det vi oftast är sämst på. Detta kan vara en avgörande faktor om du vill få ut det sista extra.  När vi tränar så bryter vi ner kroppen, och det är under vilan som vi bygger upp den igen, med hjälp av bra näring. Börjar ni förstå sambandet av dessa tre faktorer nu? Men att bara ligga ner och vila räcker nog inte alltid, sömnen är minst lika viktig. Försök sov Ca: 8 timmar på dygn. +- någon timma beroende på hur just du fungerar som person.

Så försök få ihop alla dessa 3 hörnstenar, så kommer ni se att ni kommer ta träningen till en ny nivå. Sen är det väldigt viktigt att ni mår bra som person, gör det ni tycker om, tänj på gränserna ibland, unna er något gott. Det mår ni bra av i längden. Lycka till!

 

  • http://www.4-klovern.se ola

    Mycket bra text Tomme! Även en mycket klassisk bild du grävt upp, snart 3 år sedan….

  • Fredde Nilsson

    Mycke bra skrivet!