Diskutera inlägget: 3 tips på Intervaller

3 tips på Intervaller

 

Under ett intervallpass i somras

 

1. Tabata intervaller

När ni kör tabata så kan ni köra i princip vad som hellst. Löpning, någon styrke övning, simmning. Ja, you name it. Principen är 8set / 20 sek jobb / 10 sek vila. När jag har kört Tabata intervaller på t.ex. CrossFit så har jag varit lite snäll. Jag har inte riktigt kört maxtempo under dessa intervaller. Med riktiga tabata intervaller så menas det egentligen att man ska komma upp i så hög puls som möjligt under dessa 20 sekunderna med jobb. Så alltså, MAXIMALT arbete.

2. 30/30 – 60/30 – 90/30

Som ni kanske förstår så är dettra 3 st olika intervallängder. Ena är 30 jobb 30 vila. andra är 60 jobb 30 vila. tredje är 90 jobb 30 vila. Men ni väljer vilken som passar er bäst. Som ni förstår så kan man hålla ett högre tempo på de som är kortare än de som är längre. Eller om man är ovan att träna intervallträning så kan 30/30 vara att föredra så det inte blir lika långa intervaller. När jag kör dessa brukar jag hålla på i Ca: 20 minuter. Men ni får helt och hållet välja själv hur länge ni kör. Men helst inte längre än 30 minuter. Här kan ni som sagt välja fokus om det är korta snabba intervaller för att förbättra hastighet eller om det är lite längre intervaller för uthållighet. Dock är ingen av dessa det ultimata för uthålligheten.

3. Stege 4 min, vila 1.30, 3 min, vila 1, 2 min, vila 0.45, 1 min vila 0.30.

Som det hela låter. En stege neråt. när ni har kommit ner till 1 minut så gör ni samma väg uppåt igen till 4 minuter. Sen är ni färdig. Klockren intervall för att öka uthålligheten. Som ni förstår så innebär det att man ökar tempot på de intervaller som är kortare.

Lycka till!

 

  • http://www.4-klovern.se ola

    Finns många bra inrtervallpass att köra! Tycker dock att man ska ha en röd tråd ifall man vill mäta sin utveckling. Ifalla man bara vill träna så är det bara att improvisera!