Diskutera inlägget: 4Klöverns styrketräningsskOLA med fria vikter Axlar del.2 (FILM)

4Klöverns styrketräningsskOLA med fria vikter Axlar del.2 (FILM)

Då var det dags för nästa del i 4klöverns styrketräningsskOLA. Vi fortsätter att gå igenom axlar, denna relativt lilla muskelgrupp som många har så svårt med att träna rätt. Här ska ni nu få ta del av våra tips till att förbättra er axelträning. Under föregående film fokuserade vi mycket på pressmoment som till stor del inkluderar framsida axel. Idag är det mera fokus på lyft & drag för att komma åt mellersta delen samt baksidan på axlarna. Detta är del.2

Övningar
– Hantellyft åt sidan
– Omvänd Pecdec

Hoppas att dessa filmer ger er något. Ifall ni har frågor eller kritik lägg bara en kommentar så svarar vi inom kort!

 

  • Anonymous

    Konversation SPREAD!

    Tomas Å: Jag förstår inte att man inte känner att detta är fel!
    Ola: Man har för lite massa!
    Tomas: ABSOLUT! (trots att han fixat rörelsen utan problem)

  • Stenmark

    Hur ser ni på att hålla stilla i toppläge i ca 1-2 sekunder i sidolyften?
    Och vidare på det, hur ser ni på att inte trycka bröstet mot stödet när man kör omvänd pec-dec, utan att man ligger ca 1 dm ifrån det och utför övningen?

  • Chrille Lagerskog

    Impad av rörligheten = )

  • Robban B

    Oscarsgalan nästa? Roligaste klövern klippet?? Så förbannat kul! Trippel T:s rörlighet är awesome och Olas bitterhet är så skön :)

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Stenmark
    Ska försöka svara på dina frågor på ett trevligt sätt även om min ton kan verka negativ.

    Ang. att stanna på hantellyften åt sidan så kan jag tycka att detta är en riktigt dålig ide, visst ska man variera tempo på sina övningar ibland, men i detta fall kan jag tycka att man bör välja maskinövningar för tekniker som den du föreslår!
    Att utföra hantellyft åt sidan med 2 sek stopp i toppläget kommer med strikt utförande tvinga dig att använda 3 kg’s hantlar. Som tyvärr inte bygger någon vidare massa!
    Men givetvis så har vi alla olika syften med våran träning & om inte ökad muskelmassa är av prio så kan din ide vara bättre lämpad.

    Ang. din tanke att köra omvänd pecdec 1 dm från plattan, så ställler jag mig frågan vilken muskel du vill träna? Ett utförande som det kommer ju att belasta bålen & ryggen som automatiskt kommer att försöka hålla balansen när du sträcker ut armarna för att vända rörelse!

    Gärna svar tillbaka & dina egna tankar ang. dina frågor ? =)

    @ Jo hahaha! killen har tävlat på Tammerpokalen men svarar ändå direkt: ABSOLUT!

    @ Robban
    Ola Betner haha… Trippel T är en ärlig kille det vet vi alla! Oscarsgalan känns far away =(

  • Stenmark

    @ Ola
    Ingen fara, håller på och testar lite kring basövningar i mina pass, har alltid haft lite problem med att få kontakt med baksida axel, så ja tänkte om man tar bort stödet borde man kunna fokusera lite mer, men de är väl förmodligen bara att man belastar större muskelgrupper som gör att de känns bättre men ger sämre effekt! Har kört ett par veckor med luft mellan bröst och stöd, kan väl lika väl testa ett par med stödet och återkomma :)
    Dock angående sidolyften måste du ha missförstått mig på något sätt, för jag har kört på 1-1,5 sekunder i toppläget i ett par år nu, efter att Bemo klämt ur sig det på gymmet nån gång, tycker ger så sjukt mycket bättre kontakt, kör med ganska raka armar vilket borde göra det värre att hålla upp än med den mer böjda stilen. Tänker mig att man går lugnt och fint upp till ens högsta läge, var på man håller dem där, för att få någon form av vändpunkt, sedan sakta ner till utgångsläget! Fast det kan bara vara väldigt strikta sidolyft jag menar på.

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Stenmark
    Okej kul att höra folk som vågar testa nya saker =)
    haha! kanske missförstod dig en smula på lyft åt sidan. Förstår bättre vad du menar när du håller armen rak =)
    Ifall jag får ge ett förslag så tycker jag att du ska prova köra lyft åt sidan ganska så strikt, utan stop i toppläget 8-10 reps för att sedan direkt gå på en maskin med lyft åt sidan där du tillämpar “Bemo tekniken” alltså 2 övningar i superset! DEtta ger en grym känsla för mig iafa. Bara som et tips =)

    Hoppas detta gav dig något.

    Kul att du läser bloggen! Glädjer mig!

    Kör hårt!

  • Kim B

    Vad jag älskar när det blir lite komedi och man får skratta lite :)

    Ola det jag tyckte du missa i drag från sida är att man ska försöka gå en rörelse bana som går rakt ut från från sidan då jag tycker många kör och blir mer av en blandning mellan drag från sidan och front raise

  • http://www.josefin.shapemeup.se Josefin

    Tack för detta inlägg och film!

    håller me om att man kan läsa sig less på hantellyft åt sidan, och inte blir man klokare för de! men ser allt för ofta väldans mycket konstiga axellyft. Dock har jag gjort som ni visar på bilden, trots att man iprincip trotsat alla andra på gymmet!

    Imponerad av tomas vighet!

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Josefin
    Haha… Jo finns en del olika utföranden! Tommes vighet är extremt bra =)