Diskutera inlägget: Andningens påverkan vid träning

Andningens påverkan vid träning

I kettlebells träning är andningen A & O

 

Att andas är något som är naturligt. Vi gör detta dagligen utan att vi tänker på det. Vi måste göra detta för att överleva. Men när vi tränar då? hur viktigt är det att andas egentligen?

Det som händer…

…i kroppen när vi andas är att vi fyller lungorna med syrerik luft. Detta pumpas ut i blodet och vandrar genom hela kroppen in i musklerna. Här sker det sedan ett utbyte. LÄS NOGA NU. För att kroppen ska fungera så behöver musklerna nytt syrerikt blod, utan detta får kroppen syreskuld och musklerna tappar sin funktion. Syret används i musklerna för att slå sönder glykogenet som används som energi. När musklerna har gjort detta så skapas några biprodukter. Arbetar man med hjälp av syre (aerobt arbete) så bildas enbart koldioxid. Koldioxiden förs ut via blodet och vi andas ut detta.  Men skulle man arbeta utan tillförsel av syre (Anaerobt arbete) så skulle laktat (mjölksyra) bildas. Detta är betydligt svårare att bli av med.

Hur ska man andas?

Försök hela tiden tänka på att få in rikligt med luft i en bra rytm. Såväl vid konditionsträning men även styrketräning. Kommer man utanför denna rytm kan det vara lätt att man stryper blodtillförseln och man åker på smällen tidigare än man trodde. I styrketräning så är det viktigt att andas in i den exentriska fasen (bromsande)  & ut i den koncentriska fasen (arbetande).  Det är vanligare än man tror att folk håller andan och det som händer är att de blir illröd i ansiktet och stryper blodtillförseln till musklerna.

Sedan har Diafragman som är kroppens andningsmuskel den uppgiften att när vi andas in så sjunker muskeln neråt längs kroppen och skapar utrymme för att fylla lungorna med luft. Då skapas det så kallade buktrycket. För att sedan när vi andas ut så höjs diafragman upp igen för att släppa på trycket. Buktrycket är viktigt vid övningar som marklyft, benböj, bänkpress m.m.

Fördelar

Genom att andas rätt så kommer du kunna:

– Lyfta tyngre
– Orka träna längre
– Få ut mer av din träning
– Förebygga skador
– m.m.

Slutord

Så, när jag ser er på gymmen så vill jag se att ni andas. Var inte rädd att låta andfådd. Desto mer ni andas desto bättre. Lycka till!

 

  • http://www.4-klovern.se ola

    Riktigt bra inlägg Tomme!
    Tycker att detta inlägg samt det om magträning håller mycket hög klass!
    Detta är fakta som du benat upp på ett bra sätt & med hjälp av pedagigisk skrift gör enkelt att förstå för alla läsare. Måste erkänna att jag lärde mig en del både på detta inlägg & det om magen. Gott betyg! =)

  • Petter Larsson

    Viktig aspekt att tänka på. Skulle dock vilja tillföra lite information som är en allmän missuppfattning generellt kring laktat.

    Bildandet av laktat sker till störst del av vilken typ av muskelfiber, det vill säga vid arbete där typ-2 fibrer rekryteras kommer laktat att bildas. Syrebrist kan vara en faktor, men det krävs i regel relativt lång tid innan syret blir den primära faktorn till bildandet av laktatet.
    Men framför allt ska man inte se laktat som en bi/rest produkt som bildas vid högintensiv träning. Det är snarare en förutsättning för att anaerobt arbete ska vara möjligt överhuvudtaget. Sen är laktat i sig inte något negativt då det kommer att användas som energikälla.

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Petter
    En mycket bra iaktagelse & aspekt!

    För att göra detta lite lättare att förstå för “den breda skaran” så skulle man väl kunna säga att typ 2 fibrer (snabba fibrer) aktiveras vid tex tung styrketräning (stor explosiv muskel)

    Rätta mig gärna, känner att nivån skruvats upp med 16700 % =)

  • Jörgen

    Instämmer, det gör grymt stor skillnad om man andas rätt eller inte när man kör styrke oavsett om det är lätt/tungt.

    Dessutom får då jag en liten extra kick om jag andas ljudligare .-)

  • Petter

    Helt riktigt, typ-2 fibrerna (typ2A och typ2X) aktiveras vid träning/rörelser som kräver större belastning.
    Typ-2 fibrerna är även större och kan därigenom producera mer kraft, till konsekvensen att de inte är lika uthålliga.

    Syreskuld är förresten något som man alltid kommer att dra på sig i och med att energisystemen ej hinner reagera och producera den mängd energi som krävs per tidsenhet. Det är även därför som det är viktigt att anpassa vilan, där andningen spelar en viktig roll för att kunna förse kroppen med syre och återhämta energisystemen inför nästa set. Givetvis beroende på syfte och mål med träningen.