Diskutera inlägget: Anton Olsson gästbloggar på 4klövern

Anton Olsson gästbloggar på 4klövern

 

Nu har jag fått äran att skriva ett litet inlägg i min lilla motivations-källa, och jag ska göra mitt bästa.

Dom flesta vet nog inte vem jag är, så jag börjar med en presentaton.

Mitt namn är Anton Olsson, 181 lång, 86 kg. Jag är 18 år gammal och är bosatt i Älvsbyn sedan födseln. Jag har alltid varit målmedveten, och tyckt om att träna, spelade fotboll och innebandy fram till 14 års ålder, sedan var jag en soffpotatis fram till den första december 2010, då jag tog tummen ur röven och skaffade mig ett gym kort.

Jag kommer så väl ihåg mitt första pass, jag hade några vänner där som hade börjat träna några månader innan mig. Det enda vi visste var i stort sett biceps curl och bänkpress = beach body. Men när mina starka kamrater låg och pressade bänkar på 70 pannor tog de mig några månader innan jag vågade ge mig på de flesta övningar som dem tränade. Gymmet var sedan första början de roligaste jag visste, de var en obeskrivlig känsla så fort man lyfte ett personbästa, ren lycka! Jag började ganska fort läsa på om träning och kost, de var då jag insåg att några smörgåsar efter gymmet inte var riktigt tillräckligt.
Men de var inte förens efter sommaren 2011 jag började göra något åt de.

Detta leder oss till där jag är idag, lite drygt 15 kilo tyngre och på väg uppåt. Idag håller jag en ganska bra kost, försöker äta rätt och är inte rädd för kalorier. På gymmet tränar jag hårt, och intensivt. Jag har inget schema för tillfället heller, utan jag kör från eget huvud. Det kan vara bra att lyssna på sin kropp, jag tränar aldrig bröst till exempel om jag känner mig sliten från passet innan. Eftersom ja inte har spenderat så många månader på gymmet så experimenterar jag lite. Provar lite olika utföranden, tekniker och vikter på övningarna, allt för att hitta de som passar just mig.

Detta gäller även med kosten, jag provar lite olika intag, olika typer av mat. Jag tycker att de är riktigt synd att vissa individer har så svårt att lyssna på sin egen kropp. utan dem följer sitt 4 split till punkt och pricka, samt kör på samma rep antal och vikter varje pass. De ska vara roligt att träna och de blir de om man varierar lite. Detta är min syn på träning, och jag vet att de är flera som sitter och läser detta och tänker – vilken liten okunnig skitunge, man måste väl följa ett schema eller ett program?
Visst är de delvis så, allas kroppar fungerar olika, och vissa bygger kanske bäst genom att följa ett visst program eller schema.

Jag brukar heller aldrig se ned på folk som gör “fel”. de kanske är ett starkt ord, men att träna 3 set biceps och sedan käka ett packet kex när man kommer hem funkar inte, och de vet jag att dom kommer inse tillslut, precis som jag själv gjorde. Det tar tid att förstå hur mycket jobb som krävs, De tar tid att inse att du kommer inte få den där superkroppen på 8 veckor för att du följer ett visst program, iaf så länge du inte äter rätt.

Men vad är egentligen den ultimata superkroppen och den perfekta fysiken? för vissa är de några rutor på magen, för vissa är de snygga separationer på låren eller stora armar. Men jag vet att när man uppnått sina tidigare mål som man satt upp för sin fysik så kommer de inte räcka. Man vill hela tiden bli större, hårdare och starkare. Man ser brister i sin fysik som ingen annan ser, och man jobbar stenhårt för att hela tiden bli bättre. Det är charmen men denna sport, att hela tiden sträva efter perfektion även fast man innerst inne vet att man aldrig kommer uppnå det. Kanske andra runt om en tycker det, men själv kommer man aldrig bli nöjd. Jag vet att de är flera som känner igen sig när dom läser detta, och jag talar bara av egna erfarenheter.

Jag skulle vilja avsluta mitt inlägg med några bilder samt att uppmaning till alla där ute som står på startsnöret, och tänker ta sin träning till en ny nivå. Använd varje ledig stund under dagen till att få i er en matbit, mat bygger energi, mycket energi = mycket muskler, 2 extra mål om dagen kan man komma långt med. Och de tar så obefintligt lite tid av erat liv. Väl på gymmet, träna hårt! men smart. de är där variationen kommer till nytta, delvis för att kunna chocka musklerna, men även för att bygga upp leder och muskelfästen. träna tungt ibland och lätt ibland för att undvika skador.

2013 års bodybuilding tävlingar är mitt närmsta mål, och jag vet själv att jag är på god väg. Om jag fortsätter i min nuvarande takt.

Tack för mig!

// Anton Olsson http://antono.blogg.se/

  • Olle

    Vilken utveckling Anton! Mycket imponerande! Lycka till ;)

  • Jack

    Riktigt fin utveckling :) du kommer gå långt!

  • Jim

    Bra skrivet anton!

  • http://www.4-klovern.se ola

    Mycket bra skrivet Anton! Du verkar vara hemskt mogen för fin ålder!

    Lycka till vad än du satsar på, kommer garanterat att gå bra!

  • http://nordism.blogspot.com Johan Curls

    Sagt det förut men säger det igen:

    Bra inställning och bra jobb Anton