Diskutera inlägget: Bra koncept för att känna sig trygg med träningsvikten

Bra koncept för att känna sig trygg med träningsvikten

bild(42)

Högsommarvärmer i slutet av Augusti. Tyvärr så leder sommaren alltid mot sitt slut och snart börjar för många det riktigt slitet i gymmet. Jag tänkte ta och dela med mig av ett koncept som jag brukar köra ganska ofta för att börja lite tryggare med en träningsvikt som är relativt tung. Konceptet kallas för OTM “On the minute” eller på svenska “inom varje minut”.

Det går ut på att du väljer en vikt. Därefter väljer du i hur många minuter du vill arbeta. Tillslut väljer du hur många repetitioner du ska göra varje minut. T.ex.

Idag körde jag ett Squat snatch pass. För att efter min knäskada börja känna mig mer trygg med lite tyngre vikter i denna övning.

Min 1: 2 lyft på 50kg (tog 10s, det innebär att jag för 50s vila)
Min 2: 2 lyft på 50kg (tog 11s, det innebär att jag för 49s vila)
Min 3: 2 lyft på 50kg (tog 10s, det innebär att jag för 50s vila)
Min 4: 2 lyft på 50kg (tog 13s, det innebär att jag för 47s vila)
Min 5: 2 lyft på 50kg (tog 11s, det innebär att jag för 49s vila)
Min 6: 2 FAIL på 50kg (Jag han ej göra någon repetition. Blackout)
Min 7: 2 lyft på 50kg (tog 14s, det innebär att jag för 46s vila)
Min 8: 2 lyft på 50kg (tog 12s, det innebär att jag för 48s vila)
Min 9: 5 lyft på 50kg (Som ni ser så gjorde jag 5 lyft här. Jag vill ofta försöka utmana mig på sista rundan om det känns bra.)

Film från sista rundan

Så testa er fram med detta. Välj övning utifrån vad ni vill bli bättre på. Det jag brukar köra detta på är b.la. Marklyft, Frivändning, stöt, ryck, benböj. Alltså stora muskelgrupper.

Kör hårt!

  • olaenberg

    Du sätter 5:an riktigt snyggt !!

    Bra inlägg !