Diskutera inlägget: Claes Nyström gästbloggar på 4klövern

Claes Nyström gästbloggar på 4klövern

Claes Nyström heter jag!

Jag började min “gymkarriär” vid 15 års ålder på Step In där jag lärde känna framförallt Ola, Tomas och Matte! Numer är jag bosatt i centrala piteå och tränar på Korpen istället. Min kunskap om kost och träning skulle jag främst vilja påstå kommer från att jag har ett stort intresse och min största bas ligger i egna erfarenheter men jag har även en gyminstruktör-utbildning som grund. Folk som inte känner mig skulle nog påstå att jag lever för min träning, så skulle inte jag vilja formulera det. Jag vill istället påstå att jag tränar regelbundet, är målinriktad och vill få ut något av min träning. Träning är en del av min vardag och jag har anpassat min vardag med bra kost och 3-5 träningspass i veckan, varje år. Jag ser inte mig själv som “extrem”, jag kan unna mig att festa om helgerna ibland samt äta skräpmat någon gång då och då. Det är det stora hela som avgör hurvida jag uppnår resultat eller ej. Jag tycker det är viktigt att ha i åtanke att man inte behöver göra allt “rätt”, det ska också vara en hållbar vardag. Låter rätt sunt ändå?

“Lagom är bäst” är ett väldigt vanligt uttryck när det kommer till gymmet, min fråga är då – vad är lagom? Jag tror att ett vanligt fel många gör är att de går ut för hårt och har inte riktigt koll på vad dom ger sig in på. Enligt mig är det viktigast att få träningen till en del av sin livsstil. Antalet träningspass jag avverkar har säkerligen de flesta provat på under några veckors tid, skillnaden är att jag gör det kontinuerligt.

Så hur ska man gå tillväga för att få träningen till en del av sin vardag? Det första du bör komma fram till på är vilket mål du har med träningen, vad vill du uppnå (snyggare kropp, bättre kondition, gå ner i vikt, mm)? Har du otillräcklig kunskap för att nå dit, var inte rädd för att fråga om hjälp! Be en gyminstruktör/personlig tränare (eller en kompis som är kunnig) om ett schema. Beroende på mål går det att kombinera på så många olika sätt, boxning, spinning, renodlade gympass, crossfit m.m så det passar alla! Däremot bör du sätta upp rimliga mål, delmål är ett bra förslag tycker jag. Bättre att träna lite och kontinuerligt än mycket i perioder, eller i värsta fall inget alls.

När du fått ett upplägg som du trivs med så kommer vi till nästa steg, PLANERING! Undanflykter till uteblivna gympass är vanliga, vanligast är nog “tidsbrist” vilket jag vill påstå är rent skitsnack. Med bra planering kan man få träningen att ta lite tid men ändå uppnå goda resultat. Jag är säker på att många känner igen sig när jag säger att det är ett vanligt fenomen att gå hemma och gruva sig inför ett gympass, att man “snart” ska åka iväg till gymmet men att dedär “snart” kan snabbt övergå till 1-2 timmar, och sedan när du är på gymmet så är du där 1 timme. Med andra ord har du avverkat tiden för 3 träningspass men får resultat för 1! Ett enkelt sätt för att motverka detta vanliga fenomen är att bestämma vilka tider du ska träna på. Har du bestämt att träna 3 gånger i veckan, bestäm då vilka dagar och tider det ska utföras på så är det betydligt lättare att hålla och du slipper “gruva” dig inför träningspassen! Det jag tror de flesta känner igen sig i är att de mår så mycket bättre efter dedär träningspasset och det är få som ångrar de träningar som blivit av.

För att gå ner i vikt måste du inte leva som i biggest loser och för att bygga muskler måste du inte dricka råa ägg som Rocky Balboa. Små förändringar i vardagen kan göra stor skillnad för såväl ditt utseende som välmående!

Tillsist vill jag tacka 4klövern för en riktigt bra blogg som gett mig många goda skratt samt många goda tips när min egen fantasi inte räcker till!

// Clabben

Claes Nyström – gästblogg Fitnessfive finalen LÄNK
Claes Nyström – veckans läsare LÄNK

  • http://www.4-klovern.se ola

    Måste säga att detta var en mycket bra gästblogg Clabben!

    Kontinutet–röd tråd–bra rutiner leder till träning året om !

  • RobbanB

    Grymt bra inlägg Clas!!

  • haaal

    Kloka ord!

  • aasf

    riktigt bra inlägg må ja säga!

  • Gustav

    Grymt bra skrivet Claes!

  • Jim J

    Mycket bra inlägg classe! Distans och balans håller i längden!

  • Fredde

    Oink, oink Mr.Bacon..inga ord om dina okända hemliga matvanor för ökat tryck el mustiga hemmagjorda muskeldrinkar..jag e lite smått besviken..men bra skrivet iaf clabbelito..du inspirerar som vanligt..en ära att få andvända din handduk ibland ti att torka sig backi baken med

    • http://www.4-klovern.se Tomas Åström

      Tänkte börja med att säga till er läsare so
      Tycker detta inlägg ser långt ut och enbart orkar läsa kommentarerna. LÄS INLÄGGET. Det är värt att läsa.

      Och till dig classe: grymt bra skrivet, gillar dina tankar runt träning. Fortsätt inspirera!

  • http://emskeli.blogg.se Emmeli

    Grymt med en blogg från Piteå, tycker fler både killar och tjejer ska börja blogga om träning.
    Sjukt inspirerande måste jag säga iaf! :)

  • Robin J

    Riktigt bra skrivet! gillar din inställning.
    Tycker också att det är grymt bra att ha rutiner gällande dagar och tider.
    Tid är ett problem för mig p.g.a. att jag bor i hus med 2 småbarn, jobbar skift och har mycket övertid. Har dock en sambo som är kung och gör det möjligt för mig att göra 4 pass i veckan. Så tid kan faktiskt vara ett problem. Man får utesluta andra intressen för att ha tid med träningen, men i mitt fall har träningen blivit ett nytt intresse istället för “ett måste”.

  • Claes Nyström

    @Ola: Tack Ola! Det vet du=)
    @RobbanB: Tacktack mountain!
    @aasf: Tack vem du än är=)
    @Gurra: Tack Gurra!
    @Jim J: Tack, det tror jag med!
    @Fredde: Oink oink och tack desamma herr backman! Mina mustiga muskeldrinkar är min mat när inte fantasin eller orken inte riktigt räcker till ja! Du kan gladeligen få vara min kock och laga den mat jag behagar istället! ;) Mja, är mer regel än undantag att se min handduk baki baken din om man inte är snabb ut från bastun.
    @Tomas Åström: Tack så mycket! Jag kan inte säga annat än desamma till er i 4-klövern! Den tid ni lägger ner för andras välmående är nästintill sjukt.
    @Emmeli: Jag kan inte annat än att hålla med dig :)
    @Robin J: Tack så mycket! Riktigt kul att se att du fått det att gå ihop med hela 4 pass i veckan trots den vardagen, fler vore tänka som du :)

  • jadde

    Sjukt inspirerande! Du är en riktig förebild inom träningen. Hoppas jag själv kan hålla samma träningsdiciplin som dig år efter år.

  • http://www.challengebar.se Fredde Nilsson

    Mycket bra skrivet! =)

  • Claes Nyström

    @Jadde: Du krigade på riktigt bra förut och resultaten kom också därefter! Kul att höra att du har den inställningen! =)
    @Fredde Nilsson: Tack! Vilken respons de var på det här inlägget! Riktigt kul :)