Diskutera inlägget: Dax att remma på

Dax att remma på

Ett måste i alla fall i min träningsväska!

 

Något som har hjälpt mig under dom år jag tränat både i synpunkt att hålla mig skadefri och att kunna lyfta dom där lilla extra kilona är dragremmar. En grymt smart uppfinning som ger dig ett enormt grepp i t.ex. Mark, rodd, chins, shrugs mm..

Det finns dock väldigt delade meningar om detta med att använda remmar, vissa haters säger: -bygg upp styrkan i greppet istället, -kör extra greppträning, -du kommer ju inte bygga nå underarmar, -man hade inte remmar på stenåldern;) etc..

Visst kan jag delvis hålla med om vissa av dessa grejer men för oss vanliga dödliga som kanske har ett tungt jobb där du använder händer och underarmar 8 timmar under en dag så kommer skadorna komma som ett brev på posten om man inte får avlasta dessa lite ibland på gymmet.

När jag hade som sämst i min armbågar och knappt orkade greppa en stång så var remmar helt ovärderliga för mig och min fortsatta träning. Att man sedan även kan koppla ur biceps och hålla fokus på att jobba med ryggen vid ryggträning är grymt.  Biceps och underarmar får så otroligt mycket stryk ändå.

Så om du inte redan har ett par remmar och gillar att lyfta tungt, så skaffa det nu. Dock säger jag inte att du ska använda det i varje övning och varje set utan under dom tyngsta seten där du känner att greppet kan ge dig en eller två reps till.

Övningar jag använder mig av remmar i är: Mark, stångrodd, chins, ( dom flesta ryggövningarna ), Hantellyft åt sidan, bicepscurl med stång och hantlar.

 

Lycka till och kör hårt!

 

// X:et

 

  • Chrille

    Bra inlägg X:et, har själv samma tänk. Använder kanske mina dragremmar lite för mycket men underarmsutvecklingen är det ändå inget fel på =)

  • Apotekarnes Hallonsoda

    Huvudet på spiken Xet! Bara bakåtsrävande konservativa människor som förkastar remmar! Kloka ord av en klok kille!