Diskutera inlägget: En guide & hjälpmedel för alla er som vill pröva en diet

En guide & hjälpmedel för alla er som vill pröva en diet

 

Eftersom att väldigt många frågar mig om hur dom ska dieta, samt om upplägget för våra adepter så postar jag ett inlägg som har vart uppe förut, jag har ändrat lite i texten för att så enkelt som möjligt förklarara hur en diet går till rent fysioligiskt.

– LÄS denna text några varv så kommer du att förstå grunderna av hur en diet fungerar.
– Vid minsta lilla fråga eller fundering så skriver du under kommentarer så ska jag försöka svara så tydligt jag bara kan!

När man dietat ett längre tag och sakta men säkert är på väg mot sin bästa form ever, så finns det massor med saker som man måste tänka på och vara uppmärksam på.  Det jag skriver om nu speglar skillnaden mellan en stenhård tävlingsdiet mot en vanlig diet när man går från cigg & öl diet till att träna några ggr. i veckan på gym samt bränna av ett par morgonpromenader.

OBS! allt som jag skriver om i detta inlägg är iakttagelser från mina egna dieters motgångar samt framgångar. Finns givetvis 100:tals olika sätt att ta sig i form, gäller bara att hitta vad som passar bäst utifrån individen.
Här nedan ger jag 2 exempel (person 1, person 2) Ställ dig frågan vilken person DU är?

Person 1. (Dåligt tränad person)
100kg med ca 25 i fett%. Alltså har denna människa en kroppssamansättning enligt följande:
Vikt: 100kg
Fett: 25 kg
Fettfrimassa: 75kg

Person 2. (Extremt vältränad atlet)
100kg med ca 10 i fett% Alltså har denna människa en kroppssamansättning enligt följande:
Vikt: 100kg
Fett: 10 kg
Fettfrimassa: 90kg

Ponera att dessa 2 personer dietar SERIÖST och ligger på ett kaloriintag på ca 2000 kcal, tränar stenhårt med vikter, kardio samt sköter kosten till det yttersta. Vad är då skillnaden mellan dessa 2 personer ?

– Som ja under tidigare inlägg nämnt så kan bara kroppen göra sig av med ca 75kcal per kg kroppsfett/dygn. (ev. lite mera under optimala förutsättningar).
– För att tappa 1kg fett måste man skapa ett underskott på ca 7000 kcal. detta står alltså i relation med hur mycket kroppsfett man bär på.

Person 1. Med 25 kg fett på kroppen kan alltså denna person tappa ca (25kg*75kcal = ca1900Kcal)
– Detta ger på 1 vecka: 1900*7=13300kcal underskott från fettsyror dvs. nästan 2kg rent fett/vecka
Förutsättningar person 1. 
Alla dessa beräkningar är givetvis bara formler. Jobbet måste ju utföras: Tung styrka, Kardio, kost måste givetvis skötas ordentligt för att optimera det hela. Men detta “jobb” är inte så extremt jobbigt och tufft som jag tror att många av er läsare tror. Bra rutiner och rolig träning i combo med bra kost 5/7 dagar i veckan kan göra stora underverk, bara man är villig att ge det chansen!

Person 2. Med 10kg fett på kroppen kan alltså denna person tappa ca (10kg*75kcal= ca700Kcal)
– Detta ger på 1 vecka 700*7= 4900 Kcal underskott från fettsyror dvs. ca 7hg rent fett/vecka
Förutsättningar person 2.
En person som nått en form där kroppsfettet är såpass lågt som 10kg har alltså en betydligt tuffare uppgift framför sig än person 1! Här gäller det att vara uppmärksam med att inte äta för lite samt köra allt för mycket kardio  För att tappa maximalt med fettvikt/dag så krävs ju såldeles endast ett underskott på ca 700 kcal/dag.

– Många höjer tyvärr kardion sinnessjukt mycket i slutet av en diet, vilket jag slutat med, för att istället satsa på lite mera kalorier från maten samt en lite högre volym (fler set) i gymmet.

Ni som funderar på en seriösare kroppsförvandling bör inte tveka alls. Från dålig form till helt okej form går det att forcera ganska så snabbt utan att tappa muskelmassa (person 1).
Medans det går betydligt långsammare att ta sig från okej form till sylvass (person 2) 

Ta er neråt steg för steg år för år. Detta är absolut inga som helst problem bara ni får in det rätta tänket samt dom rätta vanorna.
För att sy ihop hela detta inlägg tycker jag att ni kan jämföra skillnaden mellan person 1 & person 2. Vilken av dessa personer är DU?

“En förändring som denna behöver inte heller betyda att det sociala livet bör förändras någonting alls”

Hoppas att detta gav er lite hjälp i allt grubblande!

// Ola

  • Classe

    Mycket bra och informativt skrivet!
    Jag kan inte annat än att instämma i att det sociala livet inte alls förändras bara för att man börjar med mycket bättre rutiner och att ge sig själv bättre förutsättningar.

  • David2

    Riktigt bra förklarat, Ola!

    Dock tycker jag att det ligger för mycket fokus, i allmänhet, på att man inte ska behöva göra några uppoffringar i det sociala livet. Måste allting vara så lätt? Är man inte beredd att ge så ska man ju heller inte förvänta sig att få.

    Självklart behöver man lägga om sitt sociala liv om man vill uppnå grymma resultat, annars hade ju alla varit vältrimmade trots fest 2 dagar i veckan, pizza & chips varannan dag och coca cola till frukost.

  • Johan

    David2 Om jag tolkar texten rätt så menar väll Ola ett person 1 ej behöver offra allt för mycket! Eller har jag fel ??

  • David2

    Isf så tonar jag ner mitt förra inlägg i efterhand :)

    Det jag ändå vill påpeka är att det kommer bli jobbigt för 25%arn också när han väl är nere runt 10 12 proccar :)

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Classe
    Kul att du tycker det =)

    @ David2
    Precis som Johan skriver så menar jag att Person.1 ej behöver göra vidare stora uppoffringar. Allt är ju relativt & har man en katasrofal livsstil så måste mna ju givetvis lägga om ganska så mycket!

    @ Johan
    Uppmärksamt & bra =) Gillas!

    Passa på att fråga lite nu alla läsare! Bättre att göra det på kommentarer än via mail, då kan ju alla få ta del av både frågor & svar =)

  • Åsa

    Lite tips på olika måltider för främst person 1. Ex på hur några dagar gällande kost och motion kan se ut?

  • Robin J

    Kul att läsa om en diet.
    Ska man träna tungt eller sikta på många rep. under en diet?

  • Amatör

    Hur får man tryck i gymmet under diet ?? Hur gör man vid diet för att inte tappa muskelmassa ???

  • Isabele

    Om jag får ont i magen när jag tränar. Vad beror det på och vad gör jag åt det?

  • till amatör:

    Du räknar fel då du dietar om du tapapr muskelmassa. Du skall inte tappa muskelmassa under dieten alls. se över ditt intag, gör om och gör rätt :)

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Åsa
    Ska försöka fixa ett inlägg om det! Bra fråga!

    @ Robin J
    Du ska träna tungt, framförallt på basövningar, repsintervaller på 3-8 reps är en bra utgångspunkt. Ev. lite fler reps på mindre övningar cable cross, konccurl, lyft åt sidan etc…

    @ Amatör
    Du får tryck om du intar lite carbs (långsamma, snaba) samt en nypa havssalt i anslutning till passet. Ifall du väljer en diet som innehåller hyffsad mängd kolhydrater så kommer inte trycket att vara ett problem. Givetvis får du inte samma tryck som under bulk.

    @ Isabele
    Ja du! Svår fråga….Behöver en utförligare förklaring än den du gav! Äter du just innan träningen eller är du dålig på att äta bra mat ?

    @ till Amatör
    Tack för att du vill hjälpa till ! Precis som du skriver så kan man utföra dieter utan att tappa nämnvärt med muskelmassa, detta kräver dock stort engagemang & 100% fokus på mat & träning under hela dieten.

  • http://www.lisaisundsvall.blogg.se Lisa

    Ja det blir väl intressant :) Absolut, har redan vatt inne å kollat recepten och kommer fortsätta! Superbra tips :) Tack! :)

  • Håkan

    Hej skulle vilja veta hur du ser på möjligheterna att köra en diet om man medicinerar diabetes typ 1 med insulin?

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Lisa
    Jasså! haha det var kul att höra! Lycka till med ditt projekt =)

    @ Håkan
    Ska inte alls vara några problem att utföra en diet trots diabetes. Valet av råvaror blir givetvis mera begränsat. Satsa på bra råvaror rakt igenom (kött, lax, ägg, fisk, etc) måltider med jämna mellanrum & så lite tomma kalorier som möjligt.

  • Robin J

    Stort tack!! :)
    är sugen på att pröva en diet framöver och se hur kroppen funkar.
    kört hårt!

  • http://www.optimalfitness.se Rookie

    Riktigt bra skrivet Ola!

    En en diet som funkar till 100% får man inte till direkt, tog mig 5-6 år innan jag hittade min :) Har ju tävlat 16 år på raken och säkert kört 20 dieter och dem sista 8 åren har jag kört samma och funkat klockrent på mig då jag knappt tappat i styrka eller muskelmassa på 12 veckors diet. Gått från ca 12-15% till ca 7% på en dexa och har som bäst lagt på mig 1kg muskler under en diet. Så 1 av 20 har jag faktiskt lyckats lägga på mig muskler…nu har jag försökt att göra samma men det är så mycket som ska stämma för att lyckas till 100%! Du ska vara skadefri, sova rätt, stress, det sociala…

    Tack för mätningen sist!

    Träning imorgon vid 19?

    / Rookie

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Robin J
    Tycker jag absolut att du ska göra! Men först lite uppbyggnad kanske, eftersom att du nyligen börjat träna ? =)

    @ Rookie
    Tack Rookie värmande ord av en legend =)

    Precis som du säger så gäller det att hitta rätt & tro på det man gör. Vara objektiv & våga pröva sig fram!

    Träning kl 19.00 imorgon funkar utmärkt!