Diskutera inlägget: Fredrik Nilsson- Genomgång av axlar (FILM)

Fredrik Nilsson- Genomgång av axlar (FILM)

Januari Måndad med Fredrik Nilsson

3:e veckan är startad och det känns oerhört bra i kropp och leder!
Var lite nervös i början om min axel skulle hålla, eftersom jag knäckte nyckelbenet för
mindre än 1 års sedan, och har inte lyft allt för tungt sedan dess… men tydligen så
har man väl druckit mjölken och benet har läkt mycket bra, och jag kan köra 100%
Hade ett litet mål för mig själv i januari, och det var att lägga mig på en kvällsvikt som
80 pannor (startade på 82,7 morgonen 9:e jan) vilket jag har lyckats med.

Sen mina dagsrutiner gällande jobb och träning har jag redan fått bra form på…. kliver upp
i god tid före jobbets start så man hinner med en bra frukost och en morgonpromenad.
Gällande kosten så försöker jag skippa alla onödiga kolhydrater och sikta mer på en
protein-rik kost. 4 bra mål per dag funkar super! och energin till träningen finns det gott av!

Följde med Ola till steppen här om dagen för att få lite tips ang träningen med mina axlar
så jag lyfter på rätt sätt och inte riskerar att få en skada till där. (tack för det Ola)
Sen så klart var matte med som filmade lite när vi körde på som ni kan ta en titt på.

Nya uppdateringar kommer på nån vecka igen! och ev nån ny film…. med en bättre form!

// Fredde

  • Frågande

    Är det för att matte, jim, gugge, mfl, tränar med dålig teknik som dom är trasiga i axlarna? Trodde det berodde till stösta delen på jobb och dåliga arbetsställningar! ?

  • Gustav “Gugge” Magnusson

    I mitt fall är det nog en kombination av alla 3 men den största delen är garanterat från gymmet. Vart exakt skadan orsakades vet jag faktiskt inte men bänkpress brukar vara en stor bov i dramat (höjer ett varningens finger). En ovan teknik med för hög belastning i någon övning är möjligt.

  • Steken

    Var vaksam på att man oftast skadar sig på fritiden och inte på gymmet. Tänk på det.

  • Claes Nyström

    Ser bra ut dehär! Kämpa på!

  • http://www.4-klovern.se ola

    Jag vill FÖRTYDLIGA att jag inte menade att Jim, Gugge, & Matte har skadat sina axlar genom att träna fel i gymmet, utan att man lätt kan göra illa sig OM man tränar fel & nonchalerar vissa risker.

    Alla dessa 3 herrar har en stor erfarenhet av träning med vikter & har som jag förstått främst känt av belastning & irritation av axlarna på deras dagliga arbeten.

  • Jim Johansson

    Frågande: Ja i MITT fall är det jobbet och fritiden som är boven för mina skador som jag dragit på mig genom åren ( det vet ola, därav hans ironi). På gymmet har man oftast en klar bild hur man ska gå till väga för att förbereda dom muskler man har tänkt träna, för att bli varm och slippa skador. Man brukar även känna ganska snabbt om kroppen känns sliten, så man kan ändra strategi för att förhindra skador även där!

    Men hur gör man på jobbet? Ja inte värmer
    man upp innan man ska lyfta nånting (det finns det inte tid till), utan man provar oftast om det går! Oftast är “arbetsställningen” långt ifrån vad en sjukgymnast skulle rekomendera vid ett liknade lyft i gymmet! Detta är i de flesta fall grunden till dom besvär eller skador man får. Men det är alltid i gymmet man upptäcker att nånting inte riktigt är som det ska! (det är vid denna tidpunkten DOM som inte tränar yttrar sig om hur skadligt träning är) Så det gäller att alltid tänka på skaderisken!

    Fredde: Fortsätt kötta på nu så du kommer in i den gamla formen!

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Jim Johansson

    Grymt skrivet J.J !

    Luktar gästblogg-material om “livet på arbetsplatsen” ! 1500-2000 tecken på vad man bör tänka på när man jobbar & lyfter tungt oergonomiskt, Aktuellt ?

  • Jim Johansson

    @ ola

    Tack mannen!
    Nja kan bli tungt att få med all info i ett inlägg med så få tecken,, skulle behövas en hel bok! ;)
    Men en vacker dag kanske det kommer nått annat läsbart!

  • http://www.4-klovern.se Tomas Åström

    Tycker det är lite synd att fokus försvann från Fredde här. Tycker det är en helt grym insats som han gjort. på 2,5 vecka har han gått ner 2,7kg. Och då är det inte inräknat morgon kontra kvällsvikt. så Ca: 3,5kg har Fredde gått ner. Precis enligt planerna. En grym inställning har du och du kommer gå långt. Keep up the good work!