Diskutera inlägget: Gästblogg Joachim Olofsson (Träning Off season)

Gästblogg Joachim Olofsson (Träning Off season)

OBS! Denna blogg skrevs i slutet av Dec, bara som upplysning!

Tjenare! Joachim Olofsson här!

Några av er läsare där ute kanske känner igen mig efter mitt inlägg några månader tillbaka där det skrevs om våra (ISKs) framgångar under fotbollssäsongen 2011. Länk

Men vem är då jag och vad gör en fotbollsspelare tillbaka som gästbloggare redan i december?
Glad och skämtsam kille på 19år som lever och verkligen brinner för i princip allt som har med träning att göra. Genom åren så har alltid fotbollen stått i centrum men i yngre dagar har även sporter som hockey, längdskidor och innebandy.
Men samma som det är för de flesta andra idrottsutövare så tvingades man i princip att hålla sig till en sport då man kommer upp i tonåren. I mitt fall var beslutet inte svårt att välja just fotbollen, då man lyckats kvalificera sig till olika ”elitläger”. Sen har vi ju då självklart gymträning, den egentliga anledningen till varför jag skriver här på 4-Klövern som gästbloggare i december.

Sen 1-2 år tillbaka lärt känna grabbarna i 4-Klövern rätt så bra på det personliga planet, i synnerhet Ola och skulle nog säga att jag säkerligen är en av deras top followers. Vilket har resulterat i en hel del kunskap om allt kring styrketräning, kost, träningsmetoder, utföranden, bulk, dieter osv. Sen har jag även haft den lyxen att fått träna med och blivit instruerad av Ola. Fotboll må vara mitt allra största intresse och är utan tvekan den aktivitet som tar absolut mest tid under ett år. Trots detta så är det inte fotbollen med all sin självklara kondition, koordination och teknikträning som är har varit i mitt prio ett just nu under stundande försäsongsträning. Utan det är uppbyggnaden av så kallad ”kvalitetsmuskelmassa”. I stora drag, genom detta få en stabilare, starkare, snabbar och explosivare fysik överlag som är mitt huvudsakliga mål nu fram till årsskiftet. Så när jag berättade för Ola om mina tankar och planer så ställde han givetvis upp med rådgivning, planering och upplägg.

Projektet började redan när seriesegern blev säkrad i somras. Jag hade bestämt mig för att se hur mycket jag kunde lyckas öka i styrka och viktmässigt fram till det nya året. Olika mål sattes upp för diverse styrkeövningar.
Ett mål var t.ex. Den magiska 100Kg gränsen i bänkpressen. Gymupplägget förändrades väldigt radikalt mot för vad min kropp tidigare var van vid. Från att tidigare tränat på högt antal reps vid varje övning. Till att istället gå över till lågt antal reps och chockhöja vikten, men ändå behålla all explosivitet i övningarna. Var något som kroppen svarade riktigt bra på och gav bra resultat rent styrkeökningsmässigt. Sen den största faktorn som spelat in är ju förstås kosten. Från en hyfsat sund och regelbunden kost med 3 mål mat om dagen (förmodligen legat på ett underskott med tanke på min mängdträning) till att. Nu i snart fyra månaders tid legat på ett ordentligt överskott med 6+ mål mat om dagen.

– Med en startvikt på 75kg bestämde jag för att lägga ribban högt (i mina ögon sett) då självbilden av mig själv alltid varit en tanig och ettrig fotbollsspelare.
– Målet blev att ligga på minst 85kg eller mer vid årets slut.

Ett mål som nu med några enstaka dagar kvar kan säga att jag klarat. Där till hör även de mål som sattes upp för styrkeökningarna och där också en slutvikt som just nu ligger mellan 86-87Kg. En vikt som känns något ovan då jag aldrig tidigare i mitt liv vägt över 76kg. Självklart så är min nuvarande vikt bara tillfällig. Dagen efter nyårsafton tar ”deffen” vid och nytt upplägg på träningen börjar. Där målet är att landa på 77-78kg innan seriepremiären tar vid i sommar. Men allt om deffen och upplägget får bli ett annat inlägg.

Slutord
I fotboll och alla andra sporter pratar man om träning och hur viktigt det är med helheten. Personligen ser jag styrketärning som en väldigt viktig del av helheten. Då den resulterar i en mängd olika faktorer som alla kommer att hjälpa en att bli en bättre atlet och i mitt fall, fotbollsspelare. Saker som explosivare muskler, förebyggning av skador och starkare fysik är bara några av fördelarna. Självklart finns det en gräns för hur mycket muskelmassa och vilken vikt man skall ligga på men det är upp till en själv att hitta. För att hitta sin egna perfekta form för den sport man håller på med måste man utgå från sig själv, och inte bara stirra sig blind på andras resultat. Det är genom kontinuitet, seriositet, vilja, målmedvetenhet och tron på sig själv som man uppnår bästa resultat och kan i slutändan säga att man är nöjd med det man åstadkommit.

// The Knife

  • http://www.4-klovern.se ola

    Djupt imponerad över ditt engagemang & glöd för att öka i styrka, med målsättning att bli en bättre fotbollsspelare. Folk som påstår att styrketräning bara “förstör & gör dig stel” är opålästa & lever kvar i gamla okunskaper!

    Creedd !

  • Ola Enberg (mobil)

    Måste bara få tillägga att 100kg i bänkpress var ett kul delmål, men långt ifrån grundtanken med upplägget!
    Jocke får gärna utveckla ifall han vill det. (alltid svårt att skriva text & kunna beskriva djupt)

  • Joachim O

    Tackar Ola, som jag skrev så har du varit en väldigt stor insiprationskälla speciellt när det kommer till just engagemang & glöd! Ovärderligt.
    Precis 100 bänk var ju bara en rolig grejj! All around styrkeökning var ju målet!
    Sen är man ju ingen topp skribent så man får ha lite överseende haha!

  • http://4-klovern.se Jonatan B

    Bra skrivet. Ytterst imponerande att du klarar både träna i gymmet och ute på fotbollsplanen med en så hög intensitet. Det vittnar om en självdisciplin och ett genuint intresse för träning. Ska bli kul få ta del av dina deff erfarenheter i det framtida inlägget.

  • Max B

    Säger som ovanstående skribent – mycket väl skrivet. Känslan att nå 100-gränsen är ett minne man sent glömmer, och din ökning av massa är någonting som inte går att missa!

  • Peter

    Intressant att läsa Jocke imponerande att se vilken massa du byggt upp på kort tid och lycka till med deffen och att komma iform till sommarn. (ser farligt bitig ut på bilden=) )