Diskutera inlägget: Gästbloggare Christoffer Lagerskog

Gästbloggare Christoffer Lagerskog

Chrille 2011

Hej! Jag heter Christoffer Lagerskog och kommer från Norrbottens pärla Älvsbyn. Några av er läsare här på 4-klövern kanske känner igen mig från fotbollssammanhang då jag har spelat i Älvsbyns a-lag i många år. På den tiden var man en vindsnabb yngling på cirka 70kg som kanske var mer känd som målsumpare än målskytt. 2007 la jag fotbollsskorna på hyllan och sen dess har jag utan uppehåll satsat på att bygga massa på gymmet.

Hela gym och fitness världen har flera sidor men istället för att ta upp dom dåliga så tänkte jag fokusera på hur jag tänker och ser på träning. Man brukar ju säga att under sitt första år på gymmet så växer man nästan hur man än bär sig åt. Men för att ta nästa steg i utvecklingen så gäller det att sköta allt runtomkring. Många tror att det räcker med att träna och sen sköter sig resten av sig själv. Men ju mer insatt man blir ju mer inser man att träningen inte alls betyder så mycket. Dygnet har 24h och du behöver inte träna längre än 1h och inte ens varje dag. En del tror att 2h kommer ge bättre resultat men det kommer inte att bygga mer muskler än 1h träning. Det handlar istället om intensitet och belastning. Försök att sträva efter att få så bra resultat på så kort tid som möjligt.

Chrille 2007

Med andra ord, träna hårt, intensivt och vila klokt. Resten kommer vilan och kosten att ta hand om. Jag själv brukar jämföra mig med en travhäst. Jag tror på kontunitet, progression och en massa havregryn, nä men en välbalanserad kost. Det spelar ingen roll om du gör allt rätt ena dagen om du nästa dag skippar att t.ex äta lunch för att du inte orkar laga nån mat. En travhäst lever ett enkelt liv, han äter sitt havregryn vare sig det är måndag eller lördag och tränar hårt varje pass. Vi människor är lite lustiga, äter man samma mat till lunch 2 dagar i rad tror folk att man ska få skörbjugg men samma frukost kan dom äta i hela sitt liv. Jag försöker att hålla det simpelt och håller mig till proteinrika källor som kött, fågel mm. Samma sak gäller träningen och valet av övningar. Jag hör ofta folk disskutera vilka övningar dom ska köra den här veckan och hur dom ska chocka sina muskler genom att byta träningsprogram. Men dina muskler har inga ögon, dom kommer inte att se att du byter övning. Överbelastning bygger muskler, inte övningsbyte. Gör inte om t.ex bänkpress till en isolationsövning genom att byta till bänkpress i smith. Vill du isolera bröstmusklen finns det betydligt bättre övningar för detta. Att hela tiden byta övningar eller leta nya träningsprogram i Body kommer bara göra dig vilsen i din träning, du blir ovan av att köra nya övningar och får en sämre teknik. Har du bra teknik och kör övningar du är van vid kommer du med tiden att kunna hantera mer vikt och det leder i sin tur till ökad muskelmassa. En muskel vänjer sig däremot vid belastning, alltså vilken vikt du har på stången. Här kommer då ordet progression in och jag tycker du ska fokusera på att istället satsa på att höja belastningen på stången eller göra mer repetitioner än förra passet. Ordet kontunitet är inte mer invecklat än repetition.

Träna hårt vecka efter vecka och ta inga längre uppehåll, men träna smart och lyssna på din kropp. En skadad muskel utvecklas inte. Så om jag ska försöka väva ihop allt det här så hänger det mesta ihop om du vill bli så bra som möjligt. Träning, kost och vila är alla lika viktiga. Jag själv började läsa 4-klövern ifjol efter att jag pratat lite med Ola på ett träningsforum. Jag följde Tammer Tommes satsning och bestämde mig för att göra samma resa. Så mitt mål med min träning är alltså Tammerpokalen 2012.

“You are your maker” – Träna hårt, ha roligt och du bestämmer själv hur bra du vill bli

 

Mvh Chrille

  • http://www.4-klovern.se ola

    Huvudet på spiken på många av dina tankar Chrille!

    Du har gjort enorma frmasteg senaste åren. RESPEKT!

  • Kim B

    Måste säga då fått väldigt bra resultat på den tiden :)

    Dock så kan jag inte Älvsbyn norrbottens pärla det står så när man kommer in i byn men tycker man ska jämna hela kommun med backen asfaltera skiten och en korvmojj i mitten.
    Bästa jag gjort att flytta därifrån.

  • Amatör

    Många kloka ord !!! För en då som är “amatör” kanske någon kan förklara en sak för mig:
    Chrille skriver att musklen blir viktvan, och att istället för att lasta på mer vikt, öka antalet repetioner på samma vikt, vad innebär det konkret för skilland/gör för skillnad ????

  • Chrille

    Amatör; då har du fått det om bakfoten, jag skriver att man ska satsa på att antingen höja vikten eller försöka göra mer reps. Så du på något sätt utsätter musklerna för mer belastning.

    Kim; står det på skylten så är det sant =)

  • Jacob

    @amatör

    Du ska inte göra mer repetitioner istället för att lasta på mer vikt. Du ska sträva efter att göra antingen eller(eller både och). Så du inte ligger o kör samma reps på samma vikt pass efter pass.

  • amatör

    @Chrille total förvirring uppstod !!! Nu är det glasklart !!!!

    @ Jacob, försöker att träna på det sättet, men blev lite förvirrad av vad Chrille hade skrivit, därav min undran !!! Så kan det gå då det blir lite missförstånd !! Men alla tips mottages !!!

  • http://www.4-klovern.se mattias

    Kom ihåg dig från fotbollen när vi var yngre och ännu längre tillbaka när jag höll på med fridrott. Snacka om att man fick en smärre chock när Ola visade lite dagsfärska bilder på dig. Enormt imponerande resultat du har ådstakommit och välskrivet inlägg. Känns som tammerpokalen bara är en början för dig chrille. Fortsätt kötts!

  • http://www.4-klovern.se Tomas Åström

    Grymt bra skrivet Chrille. Jag fastnade speciellt på det du kände att folk är oroliga att äta samma sak två dagar i rad. Har väldigt sällan tänkt på att frukosten oftast är densamma! Hursomhelst så kommer det gå riktigt bra på tammerpokalen för dig. Tror stenhårt! Poseringsträning i Piteå? Kör hårt!

  • Chrille

    Tack Tomme och Mattias, ni är ett riktigt skönt gäng = ) Ska komma till Piteå så får ni lära mig allt ni kan