Diskutera inlägget: Håll dig sjukdoms, skadefri för optimala träningsresultat!

Håll dig sjukdoms, skadefri för optimala träningsresultat!

Efter en vinter med en hel del sjukdomsuppehåll, gipsad tumme och underarm och diverse småskavanker, så inser man hur jäkla mycket det betyder för träningutvecklingen att man håller sig frisk.
Ta som exempel, min senaste sjukdom, influensa i ca en vecka. En vecka borta från träningen och 3 veckor efter tillfrisknandet så är jag tillbaka till samma viktewr som jag körde på innan influensan.
Tänk om man istället hade kunnat tränat på bra under denna period och ökat istället, hade varit lite roligare.

Så gör allt du kan för att hålla dig frisk, ha en bra handhygien, undvika att umgås med folk som du vet är sjuka till så stor utsträckning som möjligt, Lyssna på din kropp, träna inte en muskelgrupp om du känner dig sliten i den, var försiktigt med farliga verktyg, t.ex. Spikpistol;)
Några tips som man kan tänka på för att undvika dessa onödiga träningsavbrott!

Så lycka till och håll er friska och skadefria och kör hårt med träningen

//X:et

Såhär kan det gå om man slarvar och har lite otur. Gipsad arm och dåliga förutsättningar till träning!

  • Janne

    Två riktigt bra sätt att hålla förkylningar borta:

    1. Sov ordentligt. Brist på sömn gör en mer mottaglig för förkylningar
    2. Tvätta händerna regelbundet. Massor av virus och bakterier fastnar på händerna då man hälsar, tar i träningsredskap mm

  • http://www.4-klovern.se ola

    Har personligen inte vart sjuk på 2 år! Vad det beror på är inte lätt att säga, men en gnutta tur samt medveten god kosthållning i kombination med att inte vara rädd för bakterier tror jag personligen är melodin till att “klara sig”

    Jag vet att skador & sjukdommar kommer att drabba även mig & jag jobbar dagligen med att förbereda mig på den dagen rent psykiskt!