Diskutera inlägget: Holistic Winter Open kval WOD 1 – Check

Holistic Winter Open kval WOD 1 – Check

20140125-123720.jpg

Igår så var det dags igen. Mer än ett år sedan jag tävlade sist. Jag har nu gjort första kval woden till tävlingen jag ska vara med i “Holistic Winter Open”. Jag ska säga er en sak. Konkurrensen är stenhård. Det är väldigt många duktiga atleter som är med. Än så länge är 30st anmälda, folk har på sig till och med söndag att anmäla sig, och det tillkommer säkert någon.

Så, första kvalet:

21-15-9 av
-Thrusters 40kg
-Pullups
-Armhävningar med handsläpp
-Airsquats

Tid: 6:18

Eftersom jag inte har kunnat träna på bra alls inför denna tävling, så har jag ju bestämt mig för att jag bryr mig inte hur det går. Dock är det givetvis en bonus om jag lyckas. Att för en gångs skull göra någonting utan krav på sig själv är en väldigt skum känsla. Samtidigt som man inte kan släppa nervositeten som gör att man går på toa säkert 10 ggr fler än vad man skulle gjort annars, så var det ändå en känsla av styrka jag kände i kroppen. Att gå in i någonting utan att ha förväntningar på sig är skillnad. Igår låste det sig aldrig för mig, jag matade i princip bara på. Sällan jag känner så. Så ni som tävlar på betydligt högre nivå och har press på er. Jag förstår varför det låser sig för er ibland.

Jag fick en 5:e bästa tid av de som hittills har skickat in. Jag har ingen aning hur långt det kommer räcka. Men jag är hursomhelst väldigt nöjd över min insatts. Den bästa tiden igår var 5:21, sen var det 3 st som låg runt 5:50. För att kvala vidare till tävlingen behöver jag vara bland de 12 bästa sammanlagt under 2 kval-tävlingar. Nästa kval ska vara inlämnat nästa Söndag.

Undrar ni hur det gick? Kika på filmen ovanför.

Ha en bra dag allihop!

  • P A L1

    Det är tyvärr inte riktigt godkända airsquats. Visst, det kan vara den filmade vinkeln som ställer till det – men det är svårt att se om höft och knä är fullt utsträckta i slutläget. Ser faktiskt inte ut så tyvärr…

    • tompee3

      Det är jättebra att du granskar detta kritiskt. Har själv kollat på detta i slowmotion nu på datorn. Väldigt svårt att se i full fart. Och när jag gör det i datorn så är det 1mm från fullt utlåsning i knä och höft på vissa reps.

      Om jag får säga min åsikt här utan att låta försvarande. Jag tycker detta är helt korrekt utförande. Jag har sett varenda games tävling, regionals tävling & open kval sedan 2009. Jag har själv varit med och tävlat i RCFFC 2012 och jag är även väldigt kritisk till att göra allt fullt godkänt. När jag själv tävlade var det väldigt många som fick igenom ofullständiga pressar ovanför huvudet. Med flera cm från utblåsning. När man ser games kan man även där ibland fundera varför domaren godkänner vissa reps när de ej sträcker ut i höft eller armbågsled. Jag själv har också väldigt svårt att tro att alla som är med och tävlar i denna tävling har gjort detta när man ser på tiderna som har blivit av.

      Det jag vill säga är att detta är en bedömningssport och alla blir bedömda olika. Hade det varit på t.ex chins eller thrusrers är det en annan sak. Dessa två är väldigt utslagsgivande i denna WOD. Men att jag är 1mm från utblåsning i airsquats på några reps. Nja, då tycker jag man ska kritiskt granska alla andra som kvalar här också. I mitt tycke är detta fullt godkänt!

      • tompee3

        Ska stå att jag kollat i slowmotion på datorn givetvis

      • tompee3

        Sen ser jag gärna ett namn nästa gång, mycket trevligare om man vet vem man diskuterar med.

        • P A L1

          Du är inne på en intressant sak som vi diskuterat en del i vår box.. “Proffsen” bedöms annorlunda. Spealler, Froning mfl är så snabba att det fasiken inte går att se om de är fullt utlåsta armbågar, utsträckt höft mm. Och om man inte kan avgöra det så ska det vara en “No Rep” enligt reglerna för Crossfit Games. Men vem vågar “no reppa” Froning förutom möjligtvis Adrian Bozman?
          När det gäller just pressar över huvudet så kan det ibland beviljas “dispens” eftersom vissa kan sakna rörligheten som krävs för fullt utsträckta armar. Inom tyngdlyftningen får vissa lyftare söka dispens hos domarna och visa att dom inte kan räta ut armarna mer än till ett visst läge. Vet ej om Crossfit tillämpar samma sak iofs.

          Gör gärna domartestet (man får “domarlicens”) för Crossfit Open 2014. Det är sinnessjukt hårt nu när det gäller noggrannheten i bedömningar;
          https://oc.crossfit.com

          Jag fyller såklart normen för “Läktarproffs” eftersom jag kommenterar under pseudonym. Av just den anledningen så valde jag att inte ange namn för sådana här diskussioner spårar ibland ur. Sökte efter din mejladress Tomas för jag verifierar gärna vem jag är. Tycker er sajt är kanon och att de här filmerna är roliga att se. Det är suveränt att vi sprider Crossfit i Sverige och framförallt norrland! Det finns mycket ohälsa här tyvärr.

          Men, du skrev att du kanske var nån millimeter fel nån gång – i så fall är det ju en “No rep”? Det jag vill ha sagt är att du är en millimeter från en fullt godkänd rep. Överdriv rörelsen. Gör synlig micropaus i toppläget så är du ju helt safe. Du förlorar inte många hundradelar på det. Airsquats är ju säkert rena vilan för dig i sammanhanget!

          Lycka till med tävlandet! Synd som fasiken att jag inte såg den tävlingen tidigare för det hade varit roligt att vara med och kvala och därigenom sponsra tävlingen.

          • tompee3

            Vad bra att du svarade. När du skriver en utförligare kommentar som detta så förstår jag dig mera. Tycker det är väldigt bra med diskussion runt detta, då det är en väldigt stor fråga inom just crossfit.

            Och som du säger, är det 1 mm från utlåsning så är det rent “teoritiskt” en NO rep, men jag har blivit godkänd när jag skickat in filmen, och förmodligen har det sett ut liknande för de flesta andra athleterna som varit med och tävlat också. Det är en bedömningsfråga.

            Men jag kommer ta till mig det du skriver, för så som jag sa tidigare jag har alltid försökt vara så nogrann som möjligt gällande utlåsningar.

            Tack! jag ska göra mitt bästa.

            PS. (om du vill skicka ett mail: astrom_tomas@hotmail.com)

  • Thobias

    Sen som tungan på vågen godkände Hollistic filmen och utförandet i den, så godkänner de den känns det som att de borde vara okej, finns för många “läktarproffs”

  • olaenberg

    Riktigt bra jobbat TTTT !

    Att du dessutom sänkte med 20 sek ytterligare är riktigt FETT :)

    Ang. bedömning så är ju detta en klassisk grej i TYP samtliga bedömningssporter. Jag är personligen väldigt kritisk till den varierande bedömningen av olika atleter. Har sett det live flera ggr. samt på TV / Träningsfilmer likså.

    @ PAL1 – Verkligen bra att du förklarade dig djupare. När man läser din 1:a kommentar tolkar man dig som oerhört bitter. Att anmärka på 1 mm ej utlåsta air squats tror jag faktiskt inte någon domare i världen kan göra utan tillgång till slowmotion repriser. Lägg därtill en fullsatt arena med skrikande folk och adrenalinet på top så blir bedömningen ÄN MERA SVÅR.

    OBS! Jag vill inte skydda Tomas utan bara ge min syn.

    Summerat: CrossFit kommer alltid att vara en bedömningssport och det kommer aldrig att bli rättvist, framförallt inte i rörligt live-format. Att döma ner på träningsklipp (vilket du gjorde) lär självklart vara lättare, men även där finns det trick med kameravinklar tex.

    Ställ dig frågan: Hade du dömt ner Tomas om du själv vart domare på en tävling inför massvis med folk och skrikande kompisar ?!

    OBS! – Ingen kritik mot dig PAL1, bara en förlängd analys och nyfikenhet från min sida =)

    / mvh Ola

    • P A L1

      Hej Ola!
      Tack för en bra sajt till att börja med! Ni har sjukt roliga och intressanta reportage.

      Jag håller med om min första kommentar, den var lite dålig. Jag skulle ha tagit mig tid att utveckla mig mer i den istället för att komma med det i en senare replik.

      Det vi bör ha med i åtanke här, och som Tomas skrev i sitt inlägg till mig är att det faktiskt är upp till tävlingsarrangören att sätta standarden. Har Holistic godkänt Tomas video så är den ju helt ok och i linje med vad Holistic har satt upp som standard för sin tävling.
      Man kan ta flera exempel där tävlingsledningar justerar utförandet. I finalerna på Battle of London härom helgen fick vi bland annat se en “ny” form av burpees där man inte behövde vara utsträckt i slutposition utan endast skulle göra ett jämfotahopp över en skivstång som låg på golvet. Resultatet blev jäkligt snabba burpees, men att man fick rätt ont i ryggen eftersom man aldrig sträcker ut sig (jobbar med krökt rygg hela tiden). Se WOD 5 “Death by Bar Jumping Burpees”.
      I kvalet till Nordic Showdown i somras introducerades vi för “The lagom swing”, en kb-swing där kulan endast behöver passera huvudhöjd. Smart lösning av tävlingsledningen eftersom den är enklare att bedöma än en rysk eller amerikansk dito.

      Sen på din fråga;
      Om jag hade dömt Tomas så hade jag bett honom sträcka ut mer markerat i slutposition. Jag hade inte bedömt, eller kunnat bedöma exakt på varje men jag hade krävt en justering. Om markeringen inte blivit bättre i slutposition som hade jag börjat ge “No Rep”. Som domare är det bra att ha en kommunikation med atleten om utförandet för ofta kör man så hårt och så snabbt att man själv inte märker att man börjar hamna lite utanför standard.
      Jag tycker man till viss del kan jämföra bedömningen av wallballs med airsquats. Ibland är det svårt att se om bollen är över sträcket, eller om huvuddelen av bollen är över sträcket. Då blir det lite ge och ta. Man kan släppa igenom en tveksam, varna atleten – och sedan ge “No rep” nästa gång som bollen är på gränsen. En muntlig varning innebär ofta att atleten “vaknar till” och börjar kasta högre.

      När det gäller just Crossfit så är det få i Sverige som kan slå sig för bröstet och säga att jag har si och så mycket meriter. Personligen är jag L1 – coach och instruktör och jag har genomgått domarutbildningarna till Crossfit – Open samt dömt en del lokala tävlingar. Jag är långt ifrån nån expert men satt faktiskt och uppdaterade min domarlicens till Crossfit Open 2014 när Tomas postade sin video. Därav min ryggmärgsreaktion och relativt korta svar. Bedömningsnivån som man ska hålla i Open 2014 (enl utbildningen) är sinnessjukt hård och otroligt svårt att leva upp till.
      I Crossfit Games följer dom då inte efter de standarder som de sätter upp i utbildningen. Samtidigt blir det en hel del “No rep” där också men vi som tittare märker inte ofta det.

      Dock bör man ha klart för sig att om man postar en video där man utför ett kval till en tävling så kommer man att få kommentarer. Det hör liksom till och det är väl det man vill ha?
      Min ståndpunkt är att jag skulle viljat ha mer utsträckta airsquats i slutposition och att Tomas grejar det hur lätt som helst utan att offra allt för mycket tid. Egentligen var mitt inlägg i all välmening men pga dess korthet blev det egentligen en traditionell “läktarproffs-kommentar”.

      Här har ni Spealler som gör airsquats i riktig slowmotion. Så snyggt ser vi honom aldig göra det på tävling.
      http://www.youtube.com/watch?v=a_fb6Kz7FQg

      • olaenberg

        Tack för att du gillar vår blogg, det glädjer mig oerhört mycket:)

        VERKLIGEN ett bra svar du lägger fram. Du går (för mig) från att vara ett “läktarproffs” som man suckar åt (din 1;a kommentar) till att vara en kille jag väldigt gärna skulle sätta mig ner med för att diskutera träning, kost och CrossFit i flera timmar ;)

        Summerat: Tänk vad en kort och torr kommentar kan vara missvisande.

        PS. Riktigt imponerad av ditt driv du verkar ha för CrossFit. Ditt öga kan nog bara gynna oss (främst Tomme) eftersom att du kan ge en objektiv bedömning vid div. typer av filmer som vi lägger upp !

        OCH JA som svar på ditt ? ang. att få kommentarer: Klart att man vill få kommentarer och helst en fortsatt diskussion som denna. WIN—> Win för samtliga parter !

        // Mvh Ola

        • tompee3

          Håller helt och hållet med både ola & Pal 1!