Diskutera inlägget: Kom ihåg dina bra pass – Glöm dom dåliga!

Kom ihåg dina bra pass – Glöm dom dåliga!

Efter många år med styrkeinriktad träning har man lärt sig att hantera både mot- och framgångar. Styrkan går ofta upp och ner och i gymmet så är jakten efter nya personbästan vardagsmat för dom flesta. Tyvärr så är det lätt att man blir irriterad på alla “dåliga” lyft och pass man gjort och ältar det i skallen istället för att komma ihåg det bra lyftet man kanske gjorde dagen innan eller kanske tidigare under passet.

Själv har jag alltid varit bra på att klanka ner på mig själv och bli arg på min prestationer. Egentligen finns ju ingen anledning till detta eftersom man oftast gett allt man har för dagen.
Självklart är det inte bara dåligt att bli arg över ett lyft, men det gäller att utnyttja ilskan på rätt sätt. Använd ilskan du har i dig till nästa set och ofta får man då upp den vikt man inte klarade innan, det viktiga är att man inte ältar missarna om och om igen i huvudet. Då blir det lätt att man sitter och peppar inför ett pers och den negativa bilden av missar finns i huvudet istället för det senaste perset och då känns det ju rätt självklart att oddsen försämras för att klara det kommande lyftet.

Så, som sagt kom ihåg dina bra pass och glöm dom dåliga. Det kan mycket väl var det som hjälper dig att få en ny possitiv målbild!

Själv har jag gjort några riktigt bra pass med Ola den senaste veckan och det är dom passen jag kommer ha i minnet när jag köttar mitt nästa.

//X:et

  • David2

    Bra tanke! Om man väl ska ta något gott ur det “dåliga” så gäller det att kanalisera rätt.

  • G.B

    Bra text! Hur ser målsättningarna ut för dig Mattias? Skulle du tävla eller är det bara något jag fått för mig!
    Hur ser styrkan ut i mark, böj och bänkpress?

  • http://www.4-klovern.se mattias

    @G.B. Jadu jag har inga direkt målsättningar om att tävla, drömmer om att nångång ta mig upp på scenen på t.ex. Tammer inom dom närmsta 10 åren. I övrigt vill jag öka i styrka och massa framförallt på benen men även resten av kroppen.

    Såhär ser mina stats ut:
    Mark: 205kg
    Bänk: 120kg
    Böj: 120-125 skuille jag tro jag kan få upp, dock alldeles för dåligt.

    Benstyrkan som begränsar mig i marken, skulle jag bli starkare i benen finns det nog mer att hämta där. Går dock framåt med benträning just n så det är positivt:)

  • http://www.4-klovern.se ola

    BRA & framförallt mycket vettiga rader Xet!
    Som den sultan du i nuläget är så tror jag att någon form av tävling ligger närmare till än 10 år framåt.

    Kepp “PERSing” and good things will happend!

  • Stocken

    Grymt skrivet X:et!
    Jag känner igen mig ganska väl ;) Som Ola skrev så borde du dra ner målet till inom 5 år :)