Diskutera inlägget: Markus Tiburzi – Projekt kondition

Markus Tiburzi – Projekt kondition

Jag har aldrig haft riktigt bra kondition.
Kanske är det för att jag aldrig idrottat.

Den ensamma strimma kondition som mjukt sköljts över mig är den belöning jag fått av inlinesåkningen, en passion som drabbade mig i mitten på 00-talet.

På något sätt fascinerar kondition samtidigt som det avskräcker. Första trappsteget dit är högt. Riktigt högt. Det krävs närmast en ålderskris för att gå igenom det initiala stålbadet. Och lämpligt nog har jag nyligen fyllt 30…

15.21 på 3 km-testet förklaras med kameror, publik och en smula tjurskallighet. Målet på 13 minuter kräver så mycket mer. Exempelvis en GPS/Puls-klocka och nya skor. Eller. Nja. Skorna är i alla fall en skänk från ovan.

I mars började jag lägga in dedikerade konditionspass och även den dummaste självkännaren kan upptäcka framsteg. Jag började som en katastrof. Idag är jag bara “usel”, på god väg mot “dålig”. Framåt maj hoppas jag kunna kliva över till “hyfsad”, vilket borde bära mina långa ben under 13 minuter på testet.

Från det ena till det andra. Jag kastar in en lista med mig själv som utgångspunkt.

Följande har varit enkelt:
– Äta bra. Lagar mat vareviga dag och har inte stoppat ett enda godis/chips/skrovmål/liknande i munnen. Ligger på underskott av mat. Jag försöker trots allt bli smalare.
– Öka i kondition. Kroppen är tacksamt responsiv.
– Öka i muskelkondition. Orkar garanterat mer än 16 armhävningar nu…
– Hitta motivation. Mätningar, framsteg och en engagerad omgivning håller glöden uppe.

Följande har varit svårt:
– Hålla sig frisk. Konstigt nog. Två sjukdomsperioder är klart mer än snittet för mig.
– Öka i maxstyrka. Kombinationen gå ner i vikt och öka styrka är tydligen knepig.
– Att göra hantellyft åt sidan…

Mina träningspass
Det är inte lätt att hinna med allt, men under en perfekt vecka genomförs åtta pass. Fyra styrkepass och fyra konditionspass. Däremot brukar resor, jobb och liknande kunna ställa till det. Allt under fem pass är dock underkänt!

Strömlida
Jag hade tänkt bjuda på en video där jag löper Strömlidabacken. Upp och ner, i sann Ola-anda. Kom dock fram till att det inte var så bra TV.


Jag nådde toppen fem gånger. Hade någon slags förhoppning om att jag skulle ta mig fram löpande i vinterkängorna. Berget ville annorlunda.

Jag konstaterar att benen tog slut före hjärtat. Jag maxade blott ur på 174 i puls (max närmare 190), även om flåsandet bedövade mina öron. Jag fick helt enkelt promenera stora delar av resan.

Till sist…

Piteås klädhandlare är också vinnare i detta projekt. Roligt på många sätt!

  • http://bianchicafecycles.com/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=6 Salvatore Grimaldi

    Italienskt påbrå och strävan att förbättra sin kondition, finns bara en väg att gå.

    Cykel!

    Och då givetvis på en bianchi i celeste.

  • http://www.4-klovern.se Tomas Åström

    Haha, “jag började som katastrof, idag är jag usel på god väg mot dålig.” du kan fan uttrycka dig!

    Att du blivit sjuk är inte konstigt, när du tränar bryter du ner kroppen, samt att ligga på ett underskott gör inte saken bättre. En väldigt vanlig kombination för folk som börjar träna. Du ska se att nu har du passerat denna period, det är här många slutar.

    Grymt bra jobbat Tibban. Du är grym, det ska du veta!

  • John Lind

    +1

  • http://www.4-klovern.se ola

    Än så länge har du med små medel gjort stora förändringar! Ända sedan detta projekt startade & jag insåg hur pass inbiten du skulle bli så har jag längtat till dom 6 sista veckorna av projektet, det är nu vi ska kugga upp & peta mera i detaljer för att dagligen optimarera din form fysiskt samt visuellt inför en sommar med “bra cuts”, tunga beachbataljer, samt en allmänt vässad tillvaro.

    100 kg bänk 80 cm midja 1siffrigt på lower backen here we GO!

  • tibban

    Salvatore Grimaldi: Jag har redan valt sport med hjul. Det är inlines som gäller! =)