Diskutera inlägget: Min syn på hur man ska träna magen del 1 av 2

Min syn på hur man ska träna magen del 1 av 2

Hur man tränar magen på bästa sätt  finns det nog många skolor runt om i världen. Vissa hävdar att många repetitioner är nyckeln, vissa TUNGT, vissa långsamt, vissa snabbt, ja ni förstår, man blir aldrig riktigt klok. Jag tänkte försöka mig på att förklara hur jag har gjort för att träna mig till den mage som jag har. Till att börja med tänkte jag gå igenom lite grundläggande anatomi med er och i nästa del får ni ta del av hur JAG tränar magen:

Detta är det jag tycker ni behöver veta

Rectus Abdominis: Den raka bukmuskeln som har sitt ursprung blygdbenet och fäster på de nedersta revbensbrosken. Muskeln utför en böjning av bålen och tippar bäckenet bakåt.  Denna muskel delas lodrätt med Linea alba ett senstråk som delar muskeln i höger och vänster medan och horisontelt delas muskeln av med 3-4 bindvävsstråk. Detta är detta som gör att man kallar denna muskel för sexpacket.

Obliques externus abdominis: Detta är den så kallade sneda magmuskulaturen. Muskeln har sitt ursprung från de nedre revbenen och är sammanflätad med seratus anterior och latisimus dorsi. Muskelns fibrer löper dels brant neråt och fäster på höftbenskammen men också snett neråt in mot bålen, där sammanflätas de i en senhinna och fäster ihop med Rectus Abdominis. Muskeln böjer bålen, lutar kroppen åt sidan, roterar kroppen åt motsatt håll samt roterar bäckenet bakåt. Hos muskulösa personer kan man tydligt se ursprungstaggarna av muskeln på sidan.

Obliques internus abdominis: Detta är den inre sneda magmuskulaturen. Denna muskel ligger under externus och är nästan helt täckt av denna. Muskeln har sitt ursprung från höftbenskammen och fäster på de tre nedre revbenen ( I princip motsatt håll som externus. Dessa muskler korsar varandra och bildar en korsett runt kroppen). Muskeln böjer bålen, lutar den åt sidan, roterar den åt samma håll och roterar bäckenet bakåt (minskar svanken)

Transversus abdominis: Detta är den djupaste av alla magmusklerna och tillsammans med ryggen är denna muskel väldigt viktigt för hållningen. Kan kalla detta som en “hållningskorsett”. Muskeln har sitt ursprung på de nedre ryggutskotten, insidan av de 6 nedre revbenen, höftbenskammen & ljumskligamentet. Muskeln fäster sedan i den senstruktur som de övriga magmusklerna har bildat. Denna muskel har inte direkt några rörelser sammankopplad till sig utan denna ansvarar mer för stabilitet och funktion i bålen.

Så varför får man synliga magrutor då?

Som ni förstår av detta så är det lite genetiskt huruvida man får 8 eller 6 magrutor. vissa har 3 senstråk medans vissa har 4 som korsar. Eller rättare sagt de sista (nedersta) är oftast inkomplett eller saknas helt. Men för att få fram sexpacket så är det oftast inte direkt magträning som behövs utan en lägre fettprocent. En fettprocent runt 10% brukar leda till synliga magrutor. För vissa kan det vara synliga vid ännu högre procent. Som sagt genetiskt.

Hur jag har gjort för att träna till mig min mage kommer jag gå igenom i nästa del.

 

  • Elias

    Intessant fakta!
    Väntar redan på del 2!

  • Kim B

    Sånt här vill jag se mer av bra och detalj rik fakta :D

  • http://www.4-klovern.se ola

    RIKTIGT BRA!

    Måste erkänna att jag lärde mig vissa saker i detta inlägg! GULD =)