Diskutera inlägget: Min syn på olika dieter – CKD

Min syn på olika dieter – CKD

Hej kära läsare!

Jag kommer from. idag & ett par veckor framåt skriva ner några olika typer av dieter, ge mina egna åsikter på dessa och även försöka att “bena ner” tanken & syftet med respektive diet på ett pedagogiskt sätt för att underlätta för er läsare.

Detta är dieter jag tänkt beröra. (de flesta har jag personligen prövat på, medans vissa kan bli gästskribentmaterial)

1. CKD (cyklisk ketogen diet)
2. GI metoden
3. LCHF
4. Paleo
5. Kalorier IN–UT
6. Periodisk fasta
7. ABCDE dieten
8. Termogena dieten (lågfett diet)

OBS – Tänk på att detta är mina egna värderingar & erfarenheter (absolut inget facit)

Diet nr.1 CKD (cyklisk ketogen diet)

Förklaring
Tanken med en CKD är att man ska hålla nere kolhydraterna väldigt lågt under hela dygnet vilket gör att insulin (som motverkar fettförbränning) hålls lågt och på så sätt optimerar man frisättningen av fettsyror (dvs. kroppsfett). Kolhydrater använder man bara vid träning därav namnet Cyklisk Ketogen Diet. dvs. den effekten som kolhydraterna ger via insulinutsöndring vill man bara använda sig av just innan & under träningspasset. Man vill öppna upp dörrarna till cellerna & ge dom näring med insulinets hjälp och givetvis även skapa energi till att kunna genomföra ett bra träningspass med tunga vikter trots en underskott av kalorier (bygga lite tryck i kroppen). Pedagogiskt sett så kan man säga att man äter kolhydrater 1/24 timmar på dygnet & “nollar” kolhydraterna resterande 23/24 timmar/dygn.

Dåligt
– Har man ett jobb där man rör sig väldigt mycket skulle jag inte rekommendera denna typen av diet.
– Denna typ av diet är em en väldigt dyr diet eftersom att mjölkprodukter går bort (keso, kesella, mjölk) Istället är det lax, kyckling, kött, ägg, lufttorkad skinka etc. som gäller
– Denna diet kräver kunskap om kost & vad alla typer av råvaror innehåller. (detta lär man sig givetvis om man är intresserad)
– Kan upplevas lite jobbig i början med så lite “kolisar” med det släpper efter ett par dagar.
– Man får lätt dålig andedräkt

Bra
– Detta är den typ av diet som jag har fått absolut bäst effekt av.
– Bra bibehållen styrka i gymmet.
– Väldigt lite kardion under diet
– Bra med energi
– Ruskigt stabilt blodsocker
– Lätt att göra god mat (inom ramarna)
– Gett mig otroligt bra effekt psykist som fysiskt
– Gett mig insikt om att kolhydrater absolut ej bör överätas (givetvis beroende på önskad effekt kontra typ av idrott)

Hoppas att denna enkla text gav er något, skriv gärna frågor ifa. ni undrar över något!

Länkar in er på ca 10 maträtter jag använder under CKD:
LÄNK 1
LÄNK 2

/ O

 

 

 

  • Eklöf

    Är detta vad som i vardagligt tal brukar kallas ketodiet eller är det någon slags variant av en ketodiet? Hur (på ett ungefär) många gram kolhydrater handlar det om vid träning?

    Kul ämne!

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Eklöf
    Yes Peter det är precis vad det är! man går keto i stort sett hela dygnet förutom just vid träningen, där man vill använda sig av insulinet som utsöndras via kolhydraterna. Insulinet som är ett anabolt hormon skapar bra förutsättningar för musklenrna vid hård & tung styrketräning.

    Fettförbränningen bromsas upp vid tr.tillfället, men när passet är avklarat så går man keto igen (med tomma glykogenförråd)

    60-100g kolisar är ganska så lagomt beroende på muskelgrupp som ska tränas.

    Många personer som jag hjälpt med kost & träningsupplägg har haft mycket lyckade resultat med denna typ av diet.

    Kul at du frågar & gillar ämnet =)

  • Hilda

    Mycket bra initiativ Ola! Jag tror många av era läsare inkl jag själv som är intresserad av att få en sammanfattning av denna diet/kostdjungel!

    Skulle gärna se ett enkelt upplägg på hur ett matintag till resp diet kan se ut, ifall det finns utrymme för det såklart!

    Tackar återigen er alla för en grym blogg! Ni börjar bli ett känt namn här i U :)

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Hilda
    Kul att du tycker det. Tanken med det hela är just att skriva en simpel text (som folk orkar läsa) Tenderar ofta att bli hemskt mycket fakta & text, då ids inte stora delar läsa. Men jag ska ha matupplägget i åtanke!
    Kul att vi börjar “bli kända” i Umeå det betyder väll att vi gör något bra :)

  • Jesse

    Grymt att du berör det här ämnet och gör det så bra, skulle också gärna se olika maträtter till varje kost. Men som sagt grymt intiativ.:)

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Jesse
    Tack Jesse! Ska försöka klämma in ett par rätter =)

  • Elias

    Riktigt intressant ämne! Väldigt bra skrivet, enkelt och kortfattat dessutom med för- och nackdelar! (Y)
    Väntar redan efter nästa inlägg!

    Keep up the good work!

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Elias
    Tack! Kul att du tycker det :)

  • Danne

    CKD kallas det när man fyller kolhydrater en gång i veckan, TKD (Targeted Ketogenic Diet) kallas det när man fyller på innan passen, det är ju iofs. också “cykliskt”.
    Du har skrivit LCHF som punkt 3 och 7
    /Ordmärkaren :-)

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Danne
    Håller inte med dig!
    Om du cyklar intaget under dagen så är det väll cykliskt? Man kan välja att “carbloada” varje dag, var 3:e eller var 7:e. Finns inga rätt eller fel (gäller att hitta sin egen röda tråd som funkar bäst) MEN lika fult så är det cykliskt & ketogent.

    Uppskattar väldigt mycket att du kommenterar fortsätt med det.

  • Danne

    Håller med dig, jag ville bara skriva vad det kallas om någon läsare får för sig att söka mer info, Söker man på TKD får man upp mer träffar på laddning omkring passet på en keto-diet.

  • Danne

    En grej till.
    Om man funderar på en sån här diet så tycker jag att det är en fördel att köra någon vecka på ren Keto innan man lägger till kolisar runt passet, då hinner kroppen ställa om sig till “fettdrift” utan störningar i början.

  • http://www.4-klovern.se ola

    @Danne
    Jo absolut bör man hålla sig helt keto 1-3 veckor för att hamna i ordentlig ketos. Men detaljer & övrig optimering lämnar jag fritt åt läsaren själv att ta reda på (via frågor här på 4klövern, eller internet)
    Som jag skrev i inlägget så vill jag hålla förklaringarna på div. Dieter enkla för att skapa intresse!

    Kul att du ger synpunkter! :)

  • http://josephinemarialinnea.blogspot.com Josephine

    Intressant läsning. Håller med Hilda om att det är en djungel med alla dessa dieter, ska bli spännande att läsa om dina erfarenheter.

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Josephine
    Kul att du gillar ämnet. Ska göra mitt bästa för att skriva något vettigt :)

  • Pingback: 4klövern » Min syn på olika dieter – GI metoden()

  • Pingback: 4klövern » Gästbloggare Kent Dahlkvist – 12 veckor med CKD()

  • Pingback: 4klövern » Min syn på olika dieter – LCHF metoden()

  • Kim

    Det heter targeted ketogenic diet, precis som Danne skriver.

    Håll dig till fakta och hitta inte på egna beskrivningar.

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Kim
    Tack Kim för din otroligt givande kommentar!

    Tror att du likväl som Danne uppfattar meningen med texten trots att jag valt att kalla det för CKD istället för TKD. ??

    Vad som är rätt eller fel att benämna dieten som tål givetvis att argumenteras om.

  • Pingback: 4klövern » Min syn på olika dieter – Paleo()

  • Pingback: 4klövern » Min syn på olika dieter – Kalorier IN-UT()