Diskutera inlägget: Min syn på olika dieter – GI metoden

Min syn på olika dieter – GI metoden

Detta är dieter jag tänkt beröra. (de flesta har jag personligen prövat på, medans vissa kan bli gästskribent-material)

1. CKD (cyklisk ketogen diet) LÄNK
2. GI metoden
3. LCHF
4. Paleo
5. Kalorier IN–UT
6. Periodisk fasta
7. ABCDE dieten
8. Termogena dieten (lågfett diet)

Förklaring
Folk som använder sig av GI metoden försöker oftast att välja kolhydrater med ett lågt GI. dvs. en kolhydrat-källa som har ett långsamt upptag & inte påverkar blodsockret vidare snabbt, råvaror som ger en längre & bättre mättnadskänsla är också aspekter som talar för GI metoden. Pedagogiskt i skrift kan man säga att en godispåse har ett snabbt GI, medans en havregrynsgröt-tallrik har ett långsamt GI.
Ifall man känner sig osäker så finns det väldigt enkla & bra tabeller som förklarar vilket GI olika råvaror/produkter innehåller.
GI metoden är inte en diet där kolhydrater utesluts utan en röd tråd där rätt kolhydrater som finns tillgängliga är målet att rikta in sig på, dvs. kolhydrater med lågt GI.

GI-tabell – LÄNK

Dåligt
– Man bör ta hänsyn till fler aspekter än GI värde när man väljer råvaror (vitaminer, mineraler, proteiner, antioxidanter, etc.)
– Man bör välja bra fetter (olivolja, avokado, omega3, etc.)
– Man bör läsa på & vara öppen för diskussion & inte snöa in sig

Bra
– GI lämpar sig bra för att hålla blodsockret under kontroll
– Bra diet & enkel att följa enligt mig. Om man läser på eller kanske redan kan mycket om kost är det “walk in the park”
– Grundtanken med GI är god, men jag personligen skulle göra lite justeringar

Jag har även länkat in ca 10 maträtter jag använder mig av under mina dieter på föregående inlägg jag skrev (CKD-diet) klicka på länken högst upp på sidan ifall ni vill kika på det. “Öppet mål för er som vill dieta CKD”

/ O

 

  • http://www.4-klovern.se Tomas Åström

    Bra skrivet!

    GI är en väldigt bra “Diet” att följa för de som inte vill göra allt för stora förändringar i kosten. Dock som Ola skriver så är det inte bra att följa GI tabellen rakt av. GL (glykemiskt load) alltså belastniningen som man får av råvaran är nästan viktigare att kolla efter. GI är ju som sagt bara ett värde på hur snabbt en råvara går in i blodet.

  • Pingback: 4klövern » Min syn på olika dieter – LCHF metoden()

  • Pingback: 4klövern » Min syn på olika dieter – Paleo()