Diskutera inlägget: Min syn på olika dieter – Kalorier IN-UT

Min syn på olika dieter – Kalorier IN-UT

Denna vecka så benar jag (Tomas) ut dieten Kalorier IN-UT. Ta gärna ett titt på tidigare dieter som Ola berört under länkar!

1. CKD (cyklisk ketogen diet) – LÄNK
2. GI metodenLÄNK
3. LCHF – LÄNK
4. Paleo – LÄNK
5. Kalorier IN–UT
6. Periodisk fasta
7. ABCDE dieten
8. Termogena dieten (lågfett diet)

Förklaring

Detta är egentligen ingen diet direkt. Utan mer ett sunt tänk att leva. Grundtanken är att du ska äta den mängd kalorier som du gör av med. Varken mer, varken mindre. Valet av kalorier kan variera från fett, protein & kolhydrater. Ibland kanske man äter utifrån LCHF-tänket, ibland äter man mindre fett och mer kolhydrater, och ibland kan du äta sötsaker. Det man måste tänka på här är att hålla en balans på sitt intag så man inte får i sig för mycket kcal kontra för lite.

Här har du aldrig någon direkt kcal-budget. Utan ifall du rör dig mer, får du äta mer. Kanske godis, kanske kött. Det spelar alltså ingen roll vilka råvaror du äter. Egentligen så lever väldigt många utefter denna princip utan att de egentligen vet om det. Men skillnade mellan kaloerier IN-UT & utan att ha något tänk alls, är att du måste ha en gräns, ett stopp på hur mycket du stoppar i dig här.

Fördelar

+ Lätt att anpassa sig till samhället
+ Du kan äta allt du vill
+ Du slipper kommentarer om varför du äter si & så
+ Relativt billigt

Nackdelar

– Du kommer kunna nå en bra form, men aldrig TOPPEN.
– Det krävs karaktär, lätt att äta ett överskott.
– Här tas ingen hänsyn till bra kontra dåliga råvaror.
– Blodsocker-kurvan kan svänga väldigt drastiskt beroende på vad du äter.

  • Jan D

    Vore intressant om du kunde fördjupa varför du aldrig kan nå toppen, vad är för det första toppen och varför kan du inte nå den?

    • http://www.4-klovern.se Tomas Åström

      Bra att du poängterarn detta Jan D. Med toppen menar jag att bli total rippad, t.ex. ställa upp på en BB scen och liknande. Där anser jag att det krävs lite mer tanke bakom dieten. Men att nå toppen inom t.ex. fotboll, hockey m.m. skulle nog fungera genom detta intag. Jag äter i princip såhär just nu och för att behålla mig i nivå där jag är just nu så är det detta som fungerar. Men vill jag nå lite längre så kanske jag bör ändra om litegrand i kosten ;)

  • http://www.monstermalla.se Malla

    Så äter jag och för mig funkar det helt perfekt. Inte för alla, men för mig!

  • Jan D

    Okej, men vad skulle du egentligen behöva förändra? Pratar vi bara om en minskning av kalorierna eller är det själva kompositionen av macro/micro du pratar om?

  • http://www.4-klovern.se Tomas Åström

    Om jag skulle ta mig upp på Scen (inom ca: 3 månader) Så skulle jag behöva dels göra en minskning av kalorierna, men även förändra kompositionen litegrand. Jag anser inte att man kan välja att äta t.ex. fika några gånger i veckan och istället dra ner på något annat för att nå en topp. Jag har testat att “rippa” till mig med denna typ av tankesätt och stenhård träning, men aldrig blivit i lika bra slag som om jag t.ex. drar ner litegrand på kolhydraterna eller väljer att äta kolhydrater men 0 fett. Så som sagt, både kompositionen men även ett minskat kalori intag skulle jag säga.

  • Jan D

    Okej, då är jag med! Fick uppfattningen att du var riktigt brydd om VART du fick dina kolhydrater, fetter och proteiner och inte mängderna.

  • http://www.4-klovern.se ola

    Bra text !! Enkel & sund – Detta är def. modellen för de felsta som lever ett aktivt liv. Har man ett stort intresse för kost & träning så börjar man oftast automatiskt att laborera litegrann, men dom flesta (typ alla) börjar oftast precis HÄR (kalorier IN-UT) – Precis som du också skriver T4 !!

    BRA !