Diskutera inlägget: Mina svar & åsikter på era frågor ang. kost & viktminskning/diet

Mina svar & åsikter på era frågor ang. kost & viktminskning/diet

OBS! Jag kommer att svara ganska så enkelt & inte vidare djupt på era frågor. Vill ni ha en djupare analys får ni ställa följdfrågor under kommentarer.

– VVJ
har en tjejkompis som vill gå ner i vikt drastiskt, några tips?

Regelbunden motion i kombination med bra mat är A & O. Gäller det bara för en dag/kväll så fungerar fasta 30-36 timmar ganska så bra. Drastisk viktminskning med div. pulverdieter är också ett alternativ, men inget jag förespråkar.

– Robin J
Är det kolhydrater som man ska undvika under diet?

Proteinintaget bör hållas högt samt en lagom mängd med antingen kolhydrater eller fett, dock ej utesluta något. Givetvis lite beroende på syfte & tempo med dieten. Finns alltid ytterligheter men dom går jag inte in på.

– Den seriösa!
Vad tycker ni om dom olika dieterna som florera nu ex. LCHF, LCHQ, Keto diet och alla dessa pulverdieter? Vilka funkar? Och hur vet man vilken man ska välja?

Som du nämner så finns det väldigt många olika typer av dieter. Jag brukar ofta använda mig av en form av ketodiet (CKD) under mina dieter vilket jag finner som väldigt effektiv. Klassiska dieter med kalorier in–ut fungerar också bra, dessa dieter givetvis i kombo med tung viktträning & kardio. Pulverdieter & LCHF vill jag inte uttala mig om eftersom att jag aldrig skulle eller har använt mig av något sådant.
Summerat: Tycker att du ska prova dig fram & lära känna din egen kropp.

– Testosaver
Hur påverkar en diet sexlivet? Tappar man lusten lättare eller får man en kick av alla hormoner som utsöndras vid tung träning? Spelar det förresten nån roll om man “sparar” sig, vilket är att föredra för optimala resultat för muskelbyggning?

Jadu Testosaver Jag tycker att du ska “ligga” så ofta som du får chansen, finns ingen mening med att “spara” sig. Att må bra  & vara glad vid sidan av träningen tror jag är A & O för att kunna prestera på topp & kunna slappna av.

Amatör
Skulle bra gärna vilja veta vad Tammer Tomme äter för att vara typ on/on hela året å samtidigt öka i styrka ??!?!?!?

TammerTomme är lite av ett unikum. Stora problem med att lägga på sig vikt. Hans så kallade “bulk” under förra vintern var till största delen vätska av alla kolhydrater. Tomas äter bra, men tränar alldeles för många gruppass vilket leder till en stor förbrukning av energi varje dag. Att han ökar i styrka är ingen konstighet, det kan de flesta göra, däremot så ökar han inget nämnvärt i muskelmassa pga. av sitt klena energiintag kontra förbrukning.

– Olle
Jag undrar om ni skulle kunna ge ett exempel på ett matschema vid deff? Jag inser att kalorimängden varierar från person till person, men om ni skulle kunna utgå från någon sorts genomsnittsman?
Ex en man, 180cm, 85kg (kanske behöver ca. 2200kcal för att ligga på “tillräckligt” underskott)
Tack för en grym blogg

Hej Olle! Jag länkar in dig på 2 inlägg som jag skrev förra året som innehåller tips & kaloriinehåll på de måltider jag använder mig av vid diet. Ta gärna lite tips från dessa måltider.
Mycket kul att du gillar bloggen =)

http://4-klovern.se/ola-enberg-diet-2011-del-18-malider-vid-ckd-del2/#comments
http://4-klovern.se/ola-enberg-diet-2011-del-11-maltider-under-ckd/#comments

Hoppas att mina svar kan hjälpa er på vägen!

  • http://hamer.blogg.se Hanna

    Bra! Ibland är de korta svaren de bästa!:)

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Hanna

    Jo det är väl så! Vi jobbar ju mest med hög volym =)