Diskutera inlägget: 4KTV – Ny info ang Amfibiemannen!

4KTV – Ny info ang Amfibiemannen!

Det är nya tider. Tider som innebär att mina ben håller att belastas igen, och mer därtill som jag beskriver i filmen nedan. Var länge ovisst med tanke på skadan i Tibialis anterior jag haft, till och med så ovisst att vi ställde in tankarna på att kunna tävla för bara 1,5 månad sedan.

Men saker ändras, och tack & lov oftast till det bättre.

Jag och Mattias Hällgren som senaste tiden synts i en del filmer och på sidan genom Sigillet som är en god samarbetspartner & vän till oss på 4 klövern kommer köra detta lopp hårda och långa lopp. 22km löpning i obanad/otillgänglig miljö i skärgård samt över 5km simning i öppet vatten.

LÄNK till tävlingens hemsida

Förberedelserna har gått bra, nu är det bara finslip i utrustning med bla. ett par specialfenor som går att köra med utanpå skorna samt ett par polariserade simbrillor.

Har simmat och sprungit en hel del i våtdräkt sista 2 veckorna och simningen från vintern har helt klart gett de resultat jag hoppats på. Inga problem att ligga på 10km fart / kilometern då fenorna kommer på. Dock så är open water simning en helt annan grej än bassäng simning. Och kombinera detta med löpning är någonting man måste prova för att förstå hur krävande det är. Bara att överhuvudtaget springa i våtdräkt är tufft.

Våran race setup kommer bestå av dessa prylar:

  • Klippt våtdräkt (avklippta ben & armar för lättare rörelse och bättre andning)
  • Polariserade simbrillor (för att få bort solspegel på vattnet)
  • Simfenor för skor
  • Ett elastiskt rep för att bogsera varandra (jag vid löp, Matte vid sim)
  • Salomon Sense trail sko


Vi körde vårat första riktigt långa pass igår
, sist var i fjol. Målet var att köra Amfibie distansen med liknande sim/löp etapper. Det blev längre ( löp 2km , sim 300m , löp 1km, sim 1.6km , löp 7km, sim 1,8km , löp 8,5km , sim 1,8km och avslutande löp på 3km) 3h 28 minuter höll vi på. Positivt överraskade då vi kunde hålla 4.40 fart/km vi löpningen och simningen med kontrollerad hög fart.

Film från passet, samt lite tankar.

Att optimera: Dricka bättre med vatten, och käka mer. Nu levde vi på några kex, cola och japp.

Återkommer med mer info löpande!

  • tobbe

    Att david börjat med Cola och Japp under träningarna istället för ett russin då och då måste vara som doping för honom ;-)

    Lycka till! Ser fram emot rapport!

  • Hanna E

    Så kul att det blir tävling för er ändå! Stort lycka till!! :)

  • Nano-Sekund

    De flesta personer jag känner brukar träna Axlar, Triceps på Torsdagar. Det gjorde inte ni :)

    Detta ska bli enormt skoj och intressant att följa, enorma motorer ni besitter. Vätskebalansen måste ju vara en svår nöt pga. Så lång distans !!

    STORT lycka till gubbar !!

  • Tove

    Wow, imponerande, kör hårt och lycka till!

  • mattias h

    Tack för alla lyckönskningar!

    Nano: Stämmer bra problemet är oxå att dräkten driver enorma mängder vätska och det märker man aldrig i vattnet. Vi kommer köra vitargo några dagar innan. Denna gång hade vi inte gjort några som helst förberedelser och drack 1:a gången efter 2 timmar vilket var alldeles för sent.

    Jag fick då oxå ordentligt med kramp på sista simmningen efter 3:10 detta kommer jag förhoppningsvis slippa vid tävlingen. Mitt problem är att jag måste maxa löpningarna i.o.m att jag gör detta med en kenyan i princip:)

    Vi siktar på en tid under 3:50 så får man se hur långt det står sig i årets tävling.

  • http://www.4-klovern.se david

    Tack alla!

    Vi går för en bra placering! More to come.

  • Rasmus

    Fan va kul att se David, inspirerande!

  • Granberg

    Grymt Grabbar!

    Har också smärta/spänd i Tibialis muskeln..har du några tips på hur man kan streatcha eller andra alternativ för att undvika detta David? :)

  • http://www.4-klovern.se david

    @Tobbe – helt klart i klass med det ;)

    @Rasmus – Tackar! Vi får simma nåt pass ute snart!

    @Granberg – Det är en svår muskel att töja, finns i stort sett bara ett sätt att komma åt den ( ifall du inte får hjälp att töja ) Men känner du ordentlig smärta skulle jag kolla upp det, för det blir ofta värre innan det blir bättre med denna. Rekommenderas är även att bryta träning som uppkallar detta, kan leda till inflammation ( som det mest troligt var för mig ) och denna varade 5 månader… Träna smart!

  • Granberg

    Okejokej! härligt att du är igång igen! hoppas det går bra för er i tävlingen!!