Diskutera inlägget: Ökad eller minskad styrka vid viktnedgång ?

Ökad eller minskad styrka vid viktnedgång ?

Ola 62 klossarna

Tänkte krita ner lite rader på erfarenheter jag samlat på mig under alla dessa år av träning med en “vilt” varierande kroppsvikt. De flesta har nog fått höra att man kommer att tappa styrka om man vill gå ner i vikt, måste det vara så ?

Mina egna reflektioner av detta är att man kan hålla i och i vissa fall tom. lyckas öka sin styrka under en diet. Självklart så kommer du att behöva acceptera ett visst styrketapp ifall du ska ner till fett % nivåer för tävling inom AF, BB men en “vanlig diet” där man går från halvspäckad form till att svarva ner sig till en allround fräsch form behöver INTE innebära minskad styrka om man sköter sina kort rätt.

Pressövningar
Pressövningar är lite kluriga vid diet. Oftast så håller toppstyrkan i sig mycket bra medans repstyrkan kan minska en aning. Att träna med hög volym där många olika typer av pressövningar involveras är också tuffare under en kalorireglerad period. En viktig aspekt som inte ska glömmas bort är hur pass laddade dina muskler är med glykogen. Du kanske kan sätta ett PB på en 10 kg lägre kroppsvikt ifall du “laddar på” i 2 dagar inför ett planerat försök.

Dragövningar
Oftast så kan styrkan hålla i sig enormt länge i dragövningar. Personligen så är jag lika stark i marklyft on som off vid lägre repsintervaller. Styrkan i biceps brukar också hålla i sig riktigt bra.

Hård konditionsträning i kombo med tung styrka
Detta är en riktigt tuff nöt att knäcka. Har haft perioder av denna karaktär själv och det är tufft att bli bra på något utan att “släppa litegrann” på det andra. Mitt tips; Träna tungt i gymet med mindre volym och sikta på kvalite vid varje pass istället för kvantitet.

Hur att göra för bibehållen styrkan?
Mitt tips är att du bör hitta din egna röda tråd med kost, sömn och träningsvolym. Variera din träning med olika typer av utförande, set, reps, tekniker och träna tungt på basövningarna. Lägg upp en kostplan som är enkel att följa och försök att hålla dig strikt 6 av 7 dagar i veckan (med undantag för familjemiddagar, eller andra typer av sociala sammankomster) – Låt dieten ta tid, att stressa fram en bra form är sällan en bra ekvation ifall du vill behålla power i kroppen.

Summerat
Det tar tid att lära sig hur ens egen kropp fungerar och svarar på olika typer av kost/upplägg/träningssfilosofier. Var alltid objektiv mot dig själv, äter jag bra, sover jag bra, tränar jag nog hårt eller tränar jag för hårt i relation till min livssituation, mitt kaloriintag, min kapacitet.

2 st FILMKLIPP som jämför min styrka (samma gym, bänk, vikter) I dagsläget så har jag “skalat av” ca 18 kg sedan sedan Dec 2012 och min styrka har aldrig vart bättre.

Kan jag så kan du !

December 2013 – 150 kg Smalbänk på en kroppsvikt av 98 kg

December 2012 – 150 kg Smalbänk med en kroppsvikt av 116 kg

  • mattias

    Ser att du kör med dom små hantlarna……..Grymt imponerande!

  • olaenberg

    Haha! Allt är relativt =)

    Tack ska du ha !!