Diskutera inlägget: Ola Enberg – Nytt träningsupplägg

Ola Enberg – Nytt träningsupplägg

OBS! detta är en gammal bild, (inga bilder på datorn jag använder idag)

 

Ni som följer min journal på Kolo har säkert redan läst detta.

– För er som är nybörjare i gymmet kanske detta inlägg innehåller ett antal termer som ni ej förstår, men var ej rädd att fråga mig ifall  det är något som ni undrar över.

Summering & mina tankar inför framtiden, målsättningar & visioner på MIN EGEN träning!

5-splitt Ola Enberg
– Ben (framsida/baksida) + Marklyft
– Bröst, Vader
– Vila
– Rygg
– Axlar, vader
– Armar
– Vila
– Börja om

Åsikter om träningsfilosofi
Alla ni som följer min träning & har tagit del av mina åsikter via 4klövern, kolozzeum, facebook eller rent av privat, vet nog att jag förespråkat TUNG träning med fokus på intensitet & jävlar anamma. Finns tyvärr inga mirakelscheman att användasig av, vill man bli stark & växa så måste man våga lasta på vikt.

Tillbakablick på min egen träning
När jag ser tillbaka på min träning de senaste 3 åren så ser jag bara tunga & blodiga pass i stort sett varje vecka bakom mig. Jag har endast tränat med höga repsintervaller några få veckor för att bryta av min “vardagliga träningsfilosofi” & jag kan väl med facit i hand säga att jag kanske skulle gjort vissa saker annorlunda & ibland lyssnat lite mera på kroppen istället för min träningsdemon som dagligen hjälper mig framåt i träningens låga. Jag har klarat mig bra från skador, men har jag låtit kroppen vila nog, sett till den TUNGA träning jag bedrivit ? (svår fråga, som jag nu söker svar på)

Framtiden from. Nu (6/2)
Kommer from. idag att börja träna på ett helt annat sätt. Kommer att gå ifrån mitt dagliga upplägg där jag 9/10 stegar vikten till ett klassiskt topset till FAIL. Kommer istället att träna efter serier & försöka “persa” i dessa, dvs träna med samma vikt i 4 set för att öka på repsen i totalen över 4 set. Jag kommer även att hålla repsen lite högre än vad jag brukar, & fokusera mycket på muskeln i mina utföranden vilket betyder att jag komer att använda mig mycket av 2+1/3+1 teknik. (Just att bara ändra övningar är ett klasiskt fel många gör, ändra tekniken istället om ni har slut på ideer till övningar (100kg går att göra LÄTT men även att göra BLYtungt)
Kommer även att skippa bältet på samtliga övningar, för att stärka mitt bålparti (obs! detta är ej att rekommendera) men jag känner att jag vill ha en utmaning i utmaningen. Kört utan bälte på böj & mark senaste 3 veckorna & tycker faktiskt att jag hållt ryggen bra, förutom sista setet i mark på Crazy back Part.5.

Kosten & formen
Ang. min “bulk” så kommer den att fortsätta i några månader till, formnojjan skiter jag i (det är redan för sent). Jag skulle ALDRIG välja högrepsträning om en diet var på gång. SNÄLLA LÄSARE gör aldrig det. Det är den tunga träningen som utsöndrar hormoner & ger er bättre förutsättningar på tillväxt i kroppen.

Formbilder kommer kanske ut snart, är sjukt fet just nu & det börjar bli skämmigt att visa upp formen.

Over and out!

/ O

  • Alexander

    Grymt inlägg till att börja med! Frågan lyder; hur orkar du köra benböj och marklyft på samma dag? (Antar att du kör benböj under bendagen) – Lägre vikter? Lång vila emellan setten? Färre övningar? Personligen blir jag rent av spyfärdig av benböj respektive marklyft, bägge övningarna under samma pass hade motsvarat the d-day, blir hursomhelst kul att följa din resa! Grym blogg förövrigt :)

  • http://www.4-klovern.se ola

    Tack Alexander, kul att du gillar inlägget ! & riktigt kul att du gillar bloggen! 1a gången du är in?

    Du har många frågor som kräver många svar. Jag gör det lite enkelt för mig & länkar in dig på min träningsjournal. Där finner du svar på ALLT & LITE TILL =)

    Ola Enberg Träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=156157&page=31

  • Swdishmo

    Strikt som vanligt!

  • Jack

    Nice! Tror att jag kanske också skippar bältet i marken i några veckor och ser hur det känns :) Blir dock väldigt lätt isf, men behöver också stärka bålen :) låter som en bra idé

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Swedishmo
    Lika strik som jag vill att du ska vara! =)

    @ Jack
    För mig har bältet större betydelse i böj, än mark. Kommer ju aldrig att bli något mega topset utan bälte, men att stärka bålen kan ju ge en extra boost när bältet väl åker på igen! =)

  • Janne

    Ola,
    Tror att det vore bra om någon av er kunde skriva några rader om/ kommentera de artiklar som varit sista dagarna kring kosttillskott. Skrämmande att höra att så många tillverkare inte uppger allt som finns i burkarna och att det t o m finns dopingklassade substanser i vissa. Det här är tydligen en rejäl gråzon som ni kanske kan kasta lite ljus på.

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Janne

    Den frågan har vart upp oss grabbar emellan, Jag har tyvärr ej haft tid att skriva något om detta ämne. Men jag ska göra det då jag får tid över till att göra en mera djupgående analys samt bra förklaring på min syn på det hela.