Diskutera inlägget: Problem i höft & rygg

Problem i höft & rygg

Problem i höft & rygg har nog de flesta haft. Jag burkar få det under perioder när jag tränar extremt hårt med för lite återhämtning. Det jag har märkt brukar underlätta är triggerpunkts-behandling.  Triggerpunkter eller muskelknutar är små ömma punkter i muskler med förhöjd spänning, mikrokramper. Detta leder till dålig blodcirkulation och ökad tryckkänslighet i området. Vid tryck mot triggerpunkt upplevs ofta utstrålande smärta, domningar och eller allmänt obehag.

Ofta så är det väldigt svårt att komma åt dem själv. Men jag har lyckats trycka ut mina punkter i höften ganska bra själv. Genom att göra detta så märker jag en enorm skillnad i rörligheten, i speciellt böjen. Så är det någonting som ni ska satsa på för att få bukt med era rygg/höft problem så skulle jag rekommendera triggerpunkts-behandling.  Antingen att ni låter någon massör eller sjukgymnast göra detta. Eller att ni köper ett Triggerpunktskit som jag funderar på att köpa. Dessa prudukter kör Crossfit atleterna med dagligen för att återhämta kroppen. Detta går att köpa HÄR

Hare gött!

  • Peter D

    Ja och en del av problemet också med rygg och höftskador är väl ofta att det är belastningsrelaterat. Enligt mina erfarenheter och de sjukgymnaster jag har pratat med så är det också extremt svårt att diagnosticera då det finns väldigt mycket bakomliggande orsaker. Vad jag förstår är det ofta överbelastning av senor som orsakar besvären i höften.

    En sjukgymnast jag pratade om ryggskador sade bland annat att när det gäller ex ländryggsbesvär så är det endast 8-10 % av patienterna man kan sätta en säker diagnos på enligt en stor amrikansk studie publicerad i Spine ,den mest ansedda tidskriften. Det finns mycket att säga om rygg, diskar, kotor, nerver, höft osv. En sak är säker – de är inte att leka med och kan sätta käppar i hjulet då man satsar högt i sin träning. Och ska man ta med sig något så är det nog extremt viktigt att planera sin träning utifrån sina faktiska förutsättningar trots att motivationen och drivet är på topp för att prestera så högt som möjligt.

    /Peter

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Peter
    Bra rader Peter, detta är som sakt en klurig fråga & jag tror att man måste våga pröva sig fram och inte bli insnöad & bara lyssna på 1 person (även om den personen kanske kan ha rätt)

  • Micke

    Känns inte direkt som någon lysande investering. Hela triggerpunktsteorin är ju rätt svag och bygger på (för) dåligt vetenskapligt underlag. Högst oklart vad som egentligen är en triggerpunkt och om sådana verkligen existerar. Evidensen bakom de olika typerna av behandlingar som finns avseende detta är heller inte speciellt stark och de flesta behandlingsalternativen har inte mycket bättre än effekt än placebo. Så för mig känns det nog lite som att slänga pengar i sjön. Någon form av muskelstimulator torde vara en sjukt mycket bättre investering. Bättre evidens, fler användningsområden och dessutom slipper man ju själv aktivt utföra själva behandlingen utan kan göra andra saker samtidigt.

  • http://www.dintraning.se/fyscoachen Fyscoachen

    Bra inlägg! Jag brukar använda mig av en vanlig tennisboll som jag tycker är ett billigt och effektivt självhjälpsmedel vid triggerpunktsbehandling. Använder också flitigt Self Myofascial Release tekniker med en foam roller. Har blivit beroende av min rulle och boll och kör det dagligen!