Diskutera inlägget: Roddmaskin – Med sikte på nytt PB 500 meter (FILM)

Roddmaskin – Med sikte på nytt PB 500 meter (FILM)

IMG_7360

Instagrambild från hösten 2012 (Okt-Challenge) mot Christoffer Lagerskog

Samtliga som prövat på att ro på en roddmaskin vet nog hur jobbigt detta är. Personligen så hade jag knappt prövat på denna träningsform för 1 år sedan (undantaget lite slapp uppvärmning innan styrka). När jag av en ren slump blev utmanad så testade jag och det var hatkärlek vid första försök.

Hatkärleken för att plåga sig i kombination med att jag hade talang för detta ledde mig in på lite mera strukturerad träning på roddmaskinen (intervaller, fartlekar, mjölksyra, hjärta, olika pulsnivåer, etc.) Efter 8-10 pass så blev det sommar och allting rann tyvärr ut i sanden.

Under hösten 2012 så tog jag återigen upp rodden under en månad när jag och Christoffer Lagerskog hade en av våra klassiska månads-utmaningar. Jag lyckades prestera en helt OK tid på 500 meter under denna månad, men efter det så kom skadan i mina fötter och spolierade nästkommande 4 månader…

Nu ca 6 månader senare så har jag nog bra rörlighet i fötterna för att göra en “liten satsning” igen. Jag hade bestämt mig att göra en satsning på detta direkt kanalsimmet var över.

Påbörjar idag min satsning på ett nytt PB på 500 meter roddmaskin (Concept 2). Upplägget är ett egenkomponerat schema där jag använder mig av olika typer av upplägg vid respektive pass. Ifall jag känner att jag utvecklas och går framåt så kanske jag vågar skriva ut vad min målsättning (tid) är vid nästa roddmaskin-inlägg haha!

FILM från ett intervall-pass (innan jag skadade fötterna)

Trevlig Lördag på er ALLA !!

  • mattias h

    Den tiden är så sjukt imponerande!! Ni som aldrig har provat maxa en 500 .Prova så inser man vilken styrka och mjölksyra tålighet det kräver och hur satans snabbt 1,24 är.

  • http://www.4-klovern.se ola

    @ Mattias H

    Tack Mattias !! Men betydligt bättre ska det bli :)

  • David

    Kul & veta att jag var 6 sekunder ifrån när jag peakade.

  • Ola E (från mobil)

    @David

    1.30 (ifall du hade det) är en mycket bra tid. En typ av drömgräns för många.

    Att jag kan dra en bra tid har mycket att göra med storlek & styrka. (som givetvis kan tränas upp ännu mera för varje individ)

    Ifall man “väger lätt” är det tufft att få en riktigt bra tid på en kort sträcka.