Diskutera inlägget: Tips på bra Benpass

Tips på bra Benpass

Den finns gode mycket olika träningstänkt här ute just nu. GVT är någonting som Matte (här på bloggen) körde för 1-2 år sedan. Och han tyckte att detta gav väldigt mycket. Det är alltid kul att variera sig. Variationen ger bland annat motivation till träningen men också nytt bränsle till musklerna. Ibland kan vår kropp gå lite på autopilot och vi stannar av i det som alltid har funkat.

GVT är förkortat (German volume training) och grundprincipen är att man ska köra 10×10. Alltså 10 reps och 10 set per övning. Detta är ett litet modifierat pass för BEN.

Basövning

Benböj

3 reps / 3 reps / 3 reps / 3 reps / max reps

30 s vila mellan varje set (var stenhård med detta). lasta på Ca: 80 – 90% av ett max RM.

GVT-influens

Benspark 10 x 10 (Välj en vikt som är Ca: 60-75% av ett max RM)
superset
Lårcurl 10 x 10 (Välj en vikt som är Ca: 60-75% av ett max RM)

Avslutande kontakt för vader

Stående Vadpress

3 x 15

Sittande Vadpress

3 x 15

Testa gärna detta. Kan vara kul med lite nytänk. Om det är någon som vill ha ännu mer volym skulle utfallsgång gå att slänga in efter bensparkarna och lårcurlen. Hoppas ni får den träningsvärk ni har eftersökt!

Ha en trevlig dag!

  • Stoffe

    Bra inlägg. Vore intressant att höra vad Mattias tyckte om GVT? Är det möjligt? (han verkar inte skriva så ofta)

    Undrar även vem som gör alla träningsscheman till er?

    De va allt ;)

    • http://www.4-klovern.se Tomas Åström

      Det tycker jag att han ska kunna skriva om. Jag ber honom skriva ett inlägg om detta.

      Angående vem som göra våra träningsupplägg så är det vi själva. Man tar ju givetvis inspiration från andra, men i grund och botten så är det en själv. Jag skriver ofta mina pass själv, men tar ibland hjälp av Ola när man vill få något nytt.

  • Olle

    Håller med Stoffe. Vill också höra mer ang. detta träningsupplägg från Mattias själv.. Med all respekt för dig Tomas.

  • Olle

    Förresten vems ben är det på bilden? Är det från luciapokalen?