Diskutera inlägget: Tomas Åström Diet 2011(Del 8) "Hur håller man motivationen uppe under diet"

Tomas Åström Diet 2011(Del 8) "Hur håller man motivationen uppe under diet"

1 vecka kvar av dieten för mig och det börjar verkligen kännas att det snart är över. Det har varit tuffa månader med en strikt diet och man har lärt sig mycket utav detta. Jag tänkte dela med mig lite av vad jag har gjort när jag känt att min motivation har varit låg och känt att jag när som helst skulle kunna vända mig till Big Boy eller Sunes och köpa ett skrovmål:

  • Det viktigaste som jag har känt är att verkligen ha fasta tider för när man äter, samt att jag planerar under dagen vad jag ska äta. Jag vet att jag alltid kommer att få äta var 3-4 timma. Skulle jag känna att suget på någonting kommer så vet jag att det dröjer bara, säg 2 timmar till nästa gång jag får äte, och efter det så vet jag att suget är borta från det där onyttiga. Tänk hela tiden ett steg före och stå fast vid att ni verkligen äter vid de tidpunkter eller tidsramar ni har satt upp. Dels motiveras vi människor av att lägga upp små mål och delmål, men sen så vet ni också när och vad ni får äta nästa gång igen.
  • Ge er själv en belöning.  När jag har känt att jag varit riktigt låg under min diet så har jag försökt belöna mig på olika sätt. Belöningen kan antingen vara att jag använder mig av så kallade “ätardagar” där jag får äta det mesta, men ändå tänka på att intaget inte blir groteskt högt. För många kan en belöning vara någon pryl. Ett par nya byxor, en ny tröja, en dator. Ja, ni vet nog själva vad gillar. Man kan inte missunna sig allting här i vardagen, så försök hitta någon belöning som ni kan tänka er. 
  • Tro på dig själv. Har du inställningen att du inte kommer att klara av det här och ständigt pratar om hur hungrig och hur sugen du är på annan mat så kommer det aldrig gå. Mycket handlar om tilltron till sin egna förmåga, Self-efficacy. Genom att tro på sig själv och ha en bild av att man kommer klara av saker och ting så kommer man faktiskt stå där som segrare tillslut. Men tänker du negativa tankar om dig själv så är det lätt hänt att motivationen tryter och du kör fast.
  • Viljan. Har du ingenting som driver dig framåt eller har du ingen vilja att göra det du ska göra så är det ingen ide att du ens lägger tid och energi på det. Ett exempel. Du har kanske bestämt dig för att gå ner i vikt. Men du har ingen vilja, ork eller lust att ändra på din livsstil och vardag, så kommer det mesta gå åt pipan. Visst du tappar förmodligen vikt de första veckorna. Men sedan när du är tillbaka i de gamla spåren i din gamla livsstil så åker dessa kilon upp till det ursprungliga om inte än högre. DÄRFÖR. börja alltid med att grubbla över varför du gör det du gör och tänk över din livsstil, hur du lever idag. Det är där du måste börja, för att inte landa på ruta 1 igen.
  • Nära och kära. Att ha vänner och familj som stöttar en i det man gör. Hur många gånger har man inte hört. “Inte behöver väl du gå på diet?” “En bulle kan du väll ta?” “Ska du ta bort allt kul i livet när du inte kan fika?”. Det är ganska absurt om man tänker efter hur formade samhället är efter vad och hur man äter. Är “fika” allt kul här i livet? Det handlar främst om avundsjuka och karaktär. När de säger detta så önskar de i grund och botten att de också kunde bestämma sig för att ändra sin livsstil. Däremot så vill jag poängtera att den livsstil jag och mina kompisar har för tillfället inte heller kanske är en helt SUND livsstil i hälsoaspekt. Men det jag vill poängtera är att man ska respektera varandra för den man är och genom kompisar och familj som har en förståelse med det man gör, så kommer man väldigt långt. Då slipper man ens börja fundera, “ska jag kanske ta den där bullan ändå”.

Sist men inte minst så vill jag säga. Att allting handlar i slutändan att må bra också. Ni bör tänka över vad som är syftet med eran diet? För oss är syftet att nå en så låg fettprocent som möjligt, samt att behålla muskelmassan. Detta är inte alltid ett hälsotänk. Men vad har ni för syfte? Är det för att gå ner några kilon till eran trivselvikt? ha detta i åtanke då:

Det går att äta allting, men inte alltid

  • Jens

    >Om jag inte minns helt fel har mycket utav detta nämnts i Ola Enberg diet del7 & del 10 eller har jag fel?

  • Tomas Åström

    >Jens: Se där ja! det du sa stämde alldeles utmärkt. Bra att du har större koll än mig här på bloggen;) Ni kanske ändå kan ta till er något av det som nämndes. Annars får ni se det som en upprepning.

  • Jens

    >Läser bloggen minst 5ggr / dag :) bra skrivet Tomas! Hade kanske vart bättre att dela upp hela detta inlägg på 3 mindre. Men det är ju min reflektion bara…

  • Ola Enberg

    >Bra skrivet Tomme!