Diskutera inlägget: Toppa Formen

Toppa Formen

Att toppa formen kan innebära olika saker beroende på vilken idrott man sysslar med. Är det kroppsbyggning så är det såklart utseendet man toppar till inför stundande tävling. Är det fotboll och hockey kan det vara att hela laget ska vara toppade, typ fungera som ett lag helt enkelt. I skidor och många andra individuella ( JA till viss del lagsporter ) idrotter handlar det om att vara i sitt bästa psykiska/fysiska jag. Att kroppen svarar på träningen man forcerat den under och får en s.k superkompensation (se graf)

© Nathalie Lundberg

Hur JAG går tillväga med formtoppning:
Även detta är oerhört individuellt och en formtoppning är inte skriven i sten att den fungerar för någon annan eller ens för samma person 2 år senare. Det gäller att känna efter, dock inte för mycket. Ska man få en SUPERkompensation kommer det göra ont, det är inte bara ett pass med mjölksyra och inte bara 1 timme på spinningcykeln i gymmet. Här är det även lätt att köra ner sig för mycket och på så sätt aldrig få någon kompensation alls, man tar sig liksom aldrig över ytan och får börja om från 0. Det grafen visar är att det krävs även en återhämtningsperiod för att öka sin prestationsförmåga och klättra uppåt på den stegen.

Är närmare mästerskap och större tävlingar man vill få till en formtopp eller sk superkompensation. För det är bara inse, dessa kommer och går hur än man gör. Form är färskvara likt mjölk ( ja, riktig sådan alltså) Jag brukar använda mig av backintervaller, typ långa klättringar på 7-8 minuter eller avsluta intervallen uppför så att man surar ner benen ordentligt. En annan variant på intervaller som visat sig fungera är 3-4 minuters vanlig intervallkörning med avslutande 1-2 minuter i överfart (alltså mjölksyra) Dessa pass varvas såklart med mängdträning, men den mesta mängden har vi genomfört under sommar/höst och vintern handlar som sagt mycket om tävling och underhåll av form.

Personligen tror jag dock inte man får glömma av att träna utan ändå våga ligga på en hyffsat hög belastning året om och släppa på träningen ordentligt för att få dessa kompensationer.

Kompensation = Utdelning av träning
Överkompensation = Utdelning x2 av träning
Superkompensation = Det man vill åt som elitidrottare.