Diskutera inlägget: Träningsupplägg – Träna 8 vila 1 !

Träningsupplägg – Träna 8 vila 1 !

20140729-192544-69944165.jpg

Träna 8 —> Vila 1:
Sedan dryga 4 veckor bakåt i tiden så prövar jag på ett nytt typ av egenkomponerat träningsupplägg med en träningsfrekvens (med vikter) som är intensivare och “tajtare” än mitt vanliga tänk. Jag har delat in passen i 4 delar (se nedan) och snurrar då på med en splitt där jag tränar 8 dagar i rad följt av 1 vilodag, sedan börjar snurren om igen och resultaten och känslan hittills är faktiskt enormt bra. Jag är inte långt från vissa toppnoteringar som jag noterat (vägandes 115kg ca.). I dagsläget väger jag dryga 100 kg.

Splitten:
Pass.1 – Bröst, Axlar, Vader
Pass.2 – Ben, Mage
Pass.3 – Armar, Vader
Pass.4 – Rygg, Traps

Tanke och upplägg:
Ni som är djupt insatta i träning är säkert bekanta med att OL-lyftare och SL-lyftare tränar deras “gyllene övningar” upp till 5 ggr per vecka. Hur kan då detta vara möjligt när man måste vila för att låta muskeln återhämta sig ? JO det handlar om ett par aspekter som jag självklart noga vägt in i min egen kalkyl för maximal utveckling.

#1 – Undvik att faila på något lyft. Dvs. lämna någon eller några reps i tanken på varje set. Nervsystemet är känsligt, bankar man skiten ur det varje pass måste man vila betydligt mera och ofta.
#2 – Se över kosten. Ät BRA, MYCKET och SMART.
#3 – För träningsdagbok så att du kontinuerligt kan följa upp din PLAN.
#4 – Träna med en volym som du känner att du kan behärska så att din träning går framåt.
#5 – Lyssna på kroppen (här är jag värdelös själv, tyvärr…)
#6 – Börja upplägget med lättare vikter än vad du kan hantera. “Ibland måste man backa och ta sats för att i framtiden kunna hoppa högre”

Hur mäter jag min utveckling ?
Vid varje pass har jag ett par st. power-övningar där jag ständigt vill öka på mera vikt, detta självklart med likvärdigt utförande som passet innan. Upplägg, reps, set skiljer sig såklart endel beroende på muskelgrupp samt målsättning med resp. övning. Vid sidan av dessa power-övningar tränar jag mycket på kontakt och blodfyllnad i muskeln, dvs. jag hämtar det bästa från 2 världar STYRKEUTVECKLING & PUMP =)

Framtida utveckling och ev. platå !
Det ska bli spännande att se vart och när jag kommer att platåa, ju tyngre vkter jag kommer upp till ju tuffare och trixigare blir allting. När jag såldeles platåart kommer jag att addera någon extra vilodag samt se över hur min progression har varit. Ifall jag känner att jag kört fast totalt så lägger jag om träningen och påbörjar något helt nytt, ett åtagande som för de flesta tränings intresserade ter sig helt naturligt —> nytt, spännande och utmanande.

Nästa vecka tänkte jag skriva ett lite mera utförligt inlägg på hur träningen ser ut: övningar, set, reps, etc. samt “kasta in” ett eller två filmklipp !

Fortsättning följer !

20140729-192634-69994067.jpg

  • tompee3

    Riktigt bra!

    Ska bli kul att följa denna följetång ;)

    • olaenberg

      Tack TTTT !

      Hoppas på någon typ av framsteg !

  • Knife

    Härligt! Grymt kul att läsa denna typ av inlägg igen!! #Whateverittakes

    • olaenberg

      Tack Kniven ! Ska försöka att leverera mera texter, tyvärr vart ruskigt dåligt med sådant under de senaste månaderna…

  • Palle

    Detta ska följas, kötta på :-)

    • olaenberg

      Kul att höra Palle !

      ABSOLUT! Det ska jag göra ! =)