Diskutera inlägget: Vägen till CrossFit SM 2012 (Hur hårt ska man öppna på ett CrossFit pass?) Del 5

Vägen till CrossFit SM 2012 (Hur hårt ska man öppna på ett CrossFit pass?) Del 5

Vi har fått in lite funderingar just kring träningsformen CrossFit. Det är många som har börjat testa på detta och fallti för denna träningsform. Därför tänkte jag förklara litegrand hur jag tänker inför ett pass, hur hårt jag öppnar och hur mycket jag försöker ta ut mig osv.

Öppningen: Det är här du vinner allting, detta anser jag vara den viktigaste delen i CrossFit träning. Man måste hitta en balans genom att öppna hårt, men inte för hårt! Se till att vara väl uppvärmd både i leder som i hjärta. Annars är det stor risk att du dels drar på dig en syreskuld som du aldrig kommer bli av med eller att du skadar dig.

Mellanfasen: Här gäller det att hitta en jämn rytm som du känner att du kan hålla utan att dra på dig onödigt mycket mjölksyra i musklerna. Försök få ut så mycket som möjligt med minsta möjliga kraftinsatts.

Slutet: Här är det enbart huvud. Kroppen kommer att skrika, kroppen kommer ha ont. Det är här det avgörande slaget finns. Har man det som krävs för att vinna, eller ej. Hitta det som motiverar dig att ta ut det sista som du inte trodde fanns där.

Så alltså, ni kan laborera lite hur ni själv vill. Vissa vill öppna stenhårt, men då får ni räkna med att stumna totalt på slutet, medans vissa vill börja lugnare och komma i ett vansiness tempo mot slutet. Detta är helt och hållet upp till er. Hitta det som passar er. Det finns fördelar med att öppna hårt men också nackdelar. Samma sak gäller med det motsatta.

Lycka till!