Diskutera inlägget: Vägen till CrossFit SM 2012 (Våga öka) Del 21

Vägen till CrossFit SM 2012 (Våga öka) Del 21

Godagens!

Jag tänkte dela med mig litegrand hur det går för mig just nu. Ni trogna läsare som följer bloggen vet att jag har haft en svacka under Julen. Men det känns som att denna svacka är över just nu. Fokus ligger fortfarande på att öka i styrka och jag tycker det går riktigt bra just nu. Jag har fått byta lite övningar under mitt benpass, då jag fortfarande har problem med höften, Så jag kör hacklift & frontböj istället för vanlig benböj. Många hade oftast backa tillbaka på vikterna och försökt fokusera på att köra lättare. Men det handlar om att VÅGA. och det handlar om att GÖRA DET!

Givetvis tränar man för välbefinnandet så är detta inte samma prio, dock tycker jag att även ni borde våga köra lite tuffare pass ibland och komma ut från eran säkerhets fasad. Jag menar absolut inget illa, men ni ska se vilket välbefinnande som finns i kroppen om man lyckats klara av ett pass som var tuffare än det ni kört tidigare. Ni kommer känna er STOLTA!

Så här ser det ut för tillfället:

Just NU kroppsvikt 71kg / För ett år sedan kroppsvikt 78kg

Hacklift 3 x 140kg (DJUPT) / Hacklift 3 x 120kg (DJUPT)
FrontBöj 3 x 90kg (DJUPT) / Frontböj 1 x 90kg (DJUPT)
Benböj 1 x 125kg (DJUPT) / Benböj 1 x 110kg (DJUPT)
Pushpress 1 x 85kg / Pushpress 5 x 50kg
Frivändning 1 x 95kg / Frivändning 1 x 82,5kg
Frivädning med Stöt 1 x 82,5kg / ALDRIG kört
Marklyft 2 x160kg ( Från backen) / Marklyft 1 x 185kg ( Från rack)
Bänkpress 1 x 105kg (OBS! Kroppsvikt 71kg) /Bänkpress 1 x 105kg

Så ett konstaterande är att jag är starkare nu, trots att jag väger 7kg mindre än för ett år sedan. Vilket jag ser som väldigt positivt. Jag bifogar en film från 4 veckor sedan när jag lyckades utföra 2 PB i Clean & Jerk. Tror dock jag skulle kunna ta betydligt mer om jag skulle köra Split Jerk, men försöker bygga upp styrkan med båda fötterna parallelt istället.

Ha en trevlig dag!

  • Jesse

    Satan vad imponerande!

  • http://www.4-klovern.se ola

    Du ökar på bra Tomme!

    Du bevisar att man kan öka i styrka (obs! ej massa) trots att inte späcka på sig allt för mycket “vinterpäls”

  • Robban

    Tjenare!

    Kul att se någon som utövarv de olympiska lyften. Det syns att du är stark och att det finns utrymme för mycket, mycket mer. Ett tips för att sätta fart på lyftet och få lite tempo i vändningen är att dra stången närmare kroppen låt kroppen göra jobbet istället för att dra med armarna jobba med rygg och ben, låt stången hänga i armarna tills du dragit ut ordentligt då kopplar du på dem. Lyfter blir snabbare och mer kontrollerat. Testa också att inte gå så djupt i kicken då det är på de sista centimetrarna kraften finns. Mvh Robban.