Diskutera inlägget: Vägen till CrossFit SM 2012 (vilja & motivation) Del 11

Vägen till CrossFit SM 2012 (vilja & motivation) Del 11

Godagens kära läsare!

Att träna tung styrketräning är inte alltid det lättaste man kan göra. Om man vill öka i styrka det vill säga. Samma sak gäller att träna konditionsträning om du vill förbättra din kondition. Till en början, javisst. Då är det hur lätt som helst. Men efter ett tag  när man tagit sig upp på en nivå där 0,5kg mer på stången känns som det bästa som hänt på flera veckor eller när man lyckats kapa 5 sekunder på sin bästa tid på 10km löpning känns som en överprestation. Då har man kommit till en punkt i sin träning där VILJAN & MOTIVATIONEN är det viktigaste vi har.

Viljan att sträva framåt…

…är nog det viktigaste vi har. Att pränta in i huvudet att jag VILL, VILL, VILL. Jag har haft det väldigt tufft med att öka i gymmet på sistone. Men jag har inte gett mig. Jag har fått Faila en hel del av gångerna. Men då har jag andats ut, gått in i mig själv, hitta tillbaka till känslan som säger att jag VILL klara av detta. Det kanske inte gick andra försöket heller. Men tredje försöket har jag ett sådant adrenalin, viljan är högre och fast än jag kanske inte har haft kraften så har jag lyckats klara av det sista lyftet. Detta gjorde jag med VILJANS kraft, inte kroppen eller musklerna som sa ifrån redan när jag tittade på vikten.

Det jag menar är att det krävs fokusering, och ingenting annat ska få komma emellan en själv och det man gör.

Motivationen är upp och ner…

…Ja, det är inte alltid motivationen är på topp. Ibland så kan en bra låt göra oss motiverade, ibland kan någon person i ens omgivning göra en motiverad, ibland vädret. Osv. Men det gäller att inte distraheras av de saker som sänker vår motivation. Även fast livet är grått och trist stora delar, så gäller det att tänka sig framåt. Ta lärdom av de tillfällen då motivationen varit låg. Försök lära er hur ni ska komma runt motivationsbristen som drabbar oss då och då.

Om jag har en rejäl avsaknad av motivation innan jag ska träna så brukar jag, stoppa in huvudet under kallt vatten, ta på mig träningskläder som jag känner mig snygg i (Det gör faktiskt mer än vad du tror). Jag brukar plugga in mina hörlurar, hög musik, gå in i mig själv. Jag försöker tänka tillbaka på gånger när träningen gått lätt, när allting bara flöt på. Få tillbaka känslan av att vara i toppform. Även om inte motivationen blir skyhög, så brukar det oftast hända någonting.

Hoppas ni fick ut någonting av detta. Kanske bara är jag som har konstiga tankar, men så här är jag.
Ha en trevlig Söndag!

  • En stor stark

    Du gör ett grymt jobb gubben! Helt otroligt vilket starkt psyke du besiter! Imponerande.