Diskutera inlägget: Veckans Podcast – Episode 19 – Vi pratar om kost & olika dieter

Veckans Podcast – Episode 19 – Vi pratar om kost & olika dieter

iTunes

Jag, Ola & Matte pratar om kost & olika dieter som är i ropet.

För att lyssna med IPHONEN.

KLICKA HÄR

  • Simon

    Fan, jag äter för det mesta inte frukost så jag kan inte komma med nå tips där, men jag lyssnade iaf hela vägen :D Att jag inte äter frukost resulterar för min del iaf inte till nå panik intag av red bull eller sötsaker då jag försöker att äta “mat” när jag väl äter. Dock känner jag igen mig lite med Tomme i att man vet i huvudet hur man skulle vilka och borde käka men det blir inte så att man får in den rutinen riktigt. Kul att höra era stämmor som vanligt!

    • olaenberg

      Hej Simon !

      Vi fungerar alla olika. Du kanske helt enkelt är en kille som svarar bra på att käka mycket men sällan =)

      CREED för att du orkade hela vägen in i kaklet =)

  • Emma

    Fiberhavregrynsgröt med kanel, skivad banan & mjölk!

    • olaenberg

      Gott och bra ! =)

      Om jag får lov att vara lite petig så saknar jag någon typ av proteinkälla i din frukost. Ägg, skinka, keso, etc.

      Skoj att du skrev =)

  • Sandra L

    Som vanligt intressant och kul att lyssna på (medan jag äter MATLÅDA på jobbet). :) För mig är just det Nr 1 på kosttips. Dvs planering och fix av matlådor, för i alla fall merparten av veckans lunch/middagar. Eller att i alla fall ha en veckomatsedel och veckohandla. Vid improvisation dag för dag gör man oftare betydligt sämre val vad gäller vad man stoppar i sig… i alla fall gör jag det.

    Äter för det mesta gröt till frukost. Tillbehören varieras med bär, rivet äpple och kanel eller banan.

    • olaenberg

      Då talar vi “samma språk” här du och jag Sandra !

      Matlådor är GOA GREJER, Funkar kanon och gör det så mycket lättare på många sätt.

      En klassisk veckohandling är också ett bra tips. HELT KLART !

  • Jenny

    Hej!
    En tallrik lättuoughurt med Risentas GI müsli (mkt mandel i) och ibland ett ägg till + kaffe. Är de för lite?

    Förresten – fixa en snygg logga som syns på mobilen när man “Lägg till på hemskärmen” :-)

    Mvh Jenny

    • olaenberg

      Hej Emma !

      Jag tycker att det låter som en bra frukost. Youghurt innehåller tyvärr rätt ofta en del socker men om du känner att du mår bra av det så är det cool.

      Om det är för lite eller lagomt är svårt att svara på eftersom jag inte vet hur gammal/liten/stor du är !

      En logga! Tänker du som ett “skrivbordsunderlägg” på mobilen ? Detta bör vi def. kunna ordna =)

  • Erik

    Alltid kul med diskussioner om kost. I slutändan handlar det alltid om vad som passar för en personligen så det blir ofta svårt att säga exakt vad som är rätt eller fel. Självklart finns det ju uppenbara saker som att hålla sig borta från socker och “skitmat” men annars är det ju väldigt individuellt.

    Jag har försökt att få en bra frukostrutin men inser att jag mår bäst av att inte äta frukost och sedan äta lite mer till lunch. Jag gillar att äta mindre gånger och mer mat vi de tillfällena, behöver aldrig gå hungrig och det är även det jag mår bäst av.

    Det viktigaste tycker jag ändå är kvalite på maten och att hålla rutin på intagen.

    • olaenberg

      Håller med dig Erik! Kvaliten på maten samt att kunna hitta sin egna RÖDA TRÅD är en nyckel till att lyckas på sikt. HELT KLART !!

      Skoj att du hittat en bra rutin som du känner fungerar för dig !!

  • Samme B

    Rutinen kring kost som jag känner har gjort störst skillnad för mig är frukosten. Käkade aldrig frukost förut, tyckte bara det var jobbigt och att det inte gav mig något. Tänkte ju att man kan käka mer till lunch eller något onyttigt om man skippar frukosten. Efter projeketet måste jag äta frukost varje dag. Om än den är varierad så käkar jag alltid något på morgonen. Kan vara allt från proteindrink, proteinbar, ägg, mackor, kvarg osv. Är inte så petigt vad jag käkar för jag har märkt att det är bättre att käka något än inget. Alltid kaffe! Skillnaden för mig har blivit att jag äter mindre till lunch och är aldrig sugen på att tex trycka ett skrov.

    • olaenberg

      Skoj med din input Samme !

      Du har ju verkligen sett “båda sidorna av myntet” – Känns enormt skoj att få läsa (samt få höra IRL) om hur pass stor skillnad du upplever att skillnaden är.

      Känslan av att vara pigg och energifylld är verkligen något som kommer gratis ifall man sköter om sin kropp genom smart kost och träning, samt har sunda värderingar utan att överdriva !

  • Wallace

    Kloka ord!
    Jag äter till frukost: Havregrynsgröt med bannan, kanel, russin ,mandel, gojjibär
    Och till kvällsmat kessela med bannan eller bär.
    Lunch och middag försöker jag bara använda lite sunt förnuft med rena bra produkter inget halvfabrikat så fungerar det utan som helst problem.
    Sällan sugen på godis eller läsk, men självklart går det ner lite chips eller ostkrokar till Fredagsfilmen.
    Tack Ola för hjälpen ;)

    • olaenberg

      Ett bra tänk (som går att följa) är som du skriver en stor fördel att kunna hitta.

      Skoj att du lyssnat på mina råd och samtidigt nått bra resultat. Dubbelt BRA så att säga =)