Diskutera inlägget: Veckans träningsprofil – Emil Lundberg

Veckans träningsprofil – Emil Lundberg

Namn: Emil Lundberg aka Blanca
Ålder: 22 år
Längd: 177 cm
Vikt: 95 kg
Ort: Alvesta (Småland)
Träningsbakgrund: Fotboll, ishockey
Framtida målsättning: Tammerpokalen 2014

Blev erbjuden av Ola aka Nano att göra ett inlägg här på 4klövern om min träning och det är något som jag självklart är sugen på!

Kan ju börja med att berätta att jag heter Emil (Blanca) Lundberg, 22år och håller till nere i Småland närmare bestämt Alvesta. Där bor jag tillsammans med min sambo Sofie och nyfödda dotter Charlie. Som många andra spelade jag ishockey och fotboll i ungdommen men när jag fick smak för gymmet försvann intresset för all annan idrott.

Blev introducerad för gymmet som 14åring.

Fram till hösten 2008 var bänkpress det jag byggde träningen runt men hysterin hade ett högt pris och resulterade i att jag skadade min högra axel såpass att jag fick lägga bröst/axel träningen på hyllan i nästan 3år. Som den träningsnarkoman man är fick man helt enkelt börja träna benen ordentligt.

Fram till sommaren 2012 gick träningen i vågor och axeln började äntligen kännas bra igen! Där står vi idag och träningen går riktigt bra igen och har precis börjat min satsning mot Tammerpokalen 2014.

Nu när man väl fått möjlighet att skriva inför en lite större publik så får man väl passa på att “skryta” lite om olika prestationer man har åstadkommit genom åren.
– Bänkpress: 160kg på en kroppsvikt av 74kg
– Marklyft: 217,5kg samma kroppsvikt
– Knäböj: 200kg på en kroppsvikt av 95kg

Om man ska skriva lite mer om vad skadan har haft för konsekvenser så har den gjort så min syn på träningen har förändrats helt, innan skadan tyckte jag att det var viktigt att jaga vikter och att hela tiden jaga nya rekord, numera försöker jag tänka att jag ska lämna mitt ego vid gym dörren. Givetvis händer det att jag jagar lite vikter men i en helt annan utsträckning och med bibehållen teknik.

Som jag skrev tidigare är målet Tammerpokalen 2014 men ett annat mål som jag ständigt tänker på är att jag inte ska skada mig igen, har börjat värdera min kropp mycket högre på senare tid, ständig strechning, Kiropraktor besök osv har blivit en del av vardagen.

Kan även berätta hur min träning ser ut för tillfället:
Dag 1: Framsida lår, vader och vidd för ryggen
Dag 2: bröst och mage
Dag 3: rygg tjocklek och baksida lår
Dag 4: Vila
Dag 5: axlar med lite bröst
Dag 6: ben med fokus på baksida samt vader
Dag 7: vila

Tränar inte armar då det är mina bästa muslelgrupper. Svagheterna är ju bröst, vader, rygg och baksida ben ( nästan hela kroppen haha )

Detta var en kort sammanfattning om min träning och jag hoppas någon finner denna läsning  intressant.

// Emil

  • palle

    Kul med läsning från södra sverige!
    Tråkigt det där med axeln, du är inte ensammen om att ha byggt träningen kring bänkpress :D

    Ritkigt bra att ta mer är dubbla sin kroppsvikten i bänken och nästa trippla i mark, starkt!

  • Olle

    Riktigt bra fysik. Imponerande volym på träningen. Midjan är riktigt bra, finns stora möjligheter till att du blir riktigt grym, asså ännu grymmare :)

  • http://www.4-klovern.se ola

    Du är riktigt grym Emil !! Alltid lika inspirerande att besöka din träningsjournal. Din böjar är av RIKTIGT hög kaliber !! Riktigt skoj att du ville gästblogga :)