Diskutera inlägget: Veckans träningsprofil – Jessica Wellborg

Veckans träningsprofil – Jessica Wellborg

Jessica W

Namn: Jessica Wellborg
Ålder: 23 år
Ort: Piteå
Träningsbakgrund: Fotboll, handboll, innebandy, ridning, hockey
Målsättning: Genom gymträning öka 2-3kg i vikt.
Instagram: @wellborg

Måste först och främst tacka Ola att jag får chansen att gästblogga här på 4klövern

Jessica Wellborg heter jag och är hockeyspelare i MSSK/Piteå damlag och för tredje året i rad deltar vi i damernas mosvarighet till elitserien, riksserien. Min hockeykarriär startade i pojklaget i 5-års ålder tills jag fyllde 14 år då jag fortsatte min karriär med MSSK damer.Har också hunnit med två säsonger i Skellefteå AIKs damlag -05/06 -06/07 och historiens första junior landskamp i Ryssland 2006.

På grund av min fotskada så var jag tvungen att lägga ner fotbollen. Jag har haft skadan sedan fem år tillbaka, har försökt att bita ihop och spela, men tyvärr orkade jag inte med smärtan. Det är en komplicerad och mycket ovanlig skada (typ en stressfraktur) som gör att när jag springer fort och hoppar får jag en hemsk smärta så det knappt går att gå på foten.

När jag inte tränar hockey så är jag på gymmet för att hålla igång styrkan. Vi har 3-4 isträningar i veckan och matcher lördagar och söndagar. Jag försöker vara i gymmet 2-4ggr/veckan beroende på hur kroppen känns.

Så här brukar jag träna:
Måndag: Ben, rygg och mage + isträning
Tisdag: Bröst, axlar och biceps + isträning
Onsdag: Ben, rygg och mage
Torsdag: Bröst, axlar och triceps + isträning
Fredag: Vila
Lördag: Vila/Match
Söndag: Isträning/Match

För mig är det viktigt att hålla igång med explosiviteten och styrketräningen på sidan av hockeyn, när det är en hård och fysisk sport där vi möter landets bästa lag och för att undvika skador. Tidigare var jag lite rädd för att träna styrketräning, att kroppen skulle bli tung och seg när jag hellre vill vara snabb och lätt i kroppen. Efter åren har jag lärt mig att man måste träna det kroppen klarar av och att inte lasta på för mycket för att man ska bli stark fort. Jag tränar med lättare vikter, snabba rörelser och fler repetitioner för att få snabba och uthålliga muskler. Den typen av träning passar bra och känner att det ger mig resultat på träningarna och matcherna.

Det var lite kort om mig och min träning, Tack för mig!

/ Jessica

  • http://www.4-klovern.se Tomas Åström

    Kul att läsa om din träning. du verkar ha ett vettigt upplägg och vet vad du gör! Keep on!

  • David

    Awesome. Kör hårt :)

  • http://www.4-klovern.se ola

    Tycker också att det ser riktigt bra ut Jessica !!

    Önskar dig stort lycka till i vinter & med kommande utmaningar :)