Diskutera inlägget: Veckans träningsprofil – Sandra Lagerskog Hällström

Veckans träningsprofil – Sandra Lagerskog Hällström

Namn: Sandra Lagerskog Hällström
Ålder: 32 år
Ort: Älvsbyn
Träningsbakgrund: Friidrott (även gymnastik och längdskidåkning)
Framtida målsättning: 90 kg bänkpress, 130 kg marklyft, 10 st chins
Instagram:
@sandra_lagerskog

Vill börja med att tacka Ola, som bjöd in mig att gästblogga här och även hela 4klövern för en mycket inspirerande och motiverande blogg!

Jag heter som sagt Sandra Lagerskog Hällström och jag har styrketräning som största fritidsintresse. Jag har tävlingsfriidrottat (främst längdhopp och 100 meter) tills jag var drygt 20 år, då envisa skador gjorde att motivationen försvann och jag till sist la spikskorna på hyllan.

Det var under friidrottsåren som jag började styrketräna och jag älskade det från första stund! Nu, efter några år som “soffpotatis”, så var styrketräning ett självklart val när jag kände att jag ville komma igång att träna igen.

Jag tränar 4-5 gånger, just nu enligt detta program:

Dag 1: Bröst (mm2k, som är ett bänkpressprogram), axlar
Dag 2: Rygg, biceps
Dag 3: Vila
Dag 4: Bröst (mm2k), triceps
Dag 5: Ben, mage
Dag 6: Vila
Dag 7: Vila alt. börja om

För mig är det viktigt att ha bestämda mål med min träning. Även fast jag rent allmänt tycker det är kul att träna så är det så mycket roligare när man har någonting att sträva efter och det hjälper dessutom till att hålla viljan och motivationen uppe. Just nu handlar mina mål främst om styrka, att bli starkare. Konkreta mål, som att ta 130kg i marklyft, 90kg i bänkpress och klara av att göra 10 chins. Mycket av det beror nog på min tävlingsbakgrund och den tävlingsmänniska jag är i grund och botten. Mål som är diffusa, som t.ex att “komma i form” har jag lite svårt för. Jag vill veta exakt när jag har uppnått ett mål, det ska inte vara en bedömningsfråga.

Jag vill verkligen slå ett slag för styrketräning. Det är en träningsform som passar alla – ung som gammal! Har du aldrig satt din fot på gymmet, men är sugen att börja, är mitt råd att ta hjälp av en instruktör/pt som går igenom maskiner och förklarar och visar hur man ska göra och som kan hjälpa dig att utforma ett träningsprogram som passar dig utifrån din träningsbakgrund och vad du vill uppnå med din träning.

Och för er som kanske redan har ett gymkort, säger att ni vill träna, men inte tycks ha tid med det vill jag bara säga: Planering!! :) Personligen tränar jag mer än någonsin nu, jobbar heltid, har en man som jobbar heltid och jag har dessutom 2 barn. Tiden finns, bara man planerar. Visst, jag får anpassa min träning mycket… det blir ibland tidigt på morgon eller sent på kvällen, allt för att hinna med jobb och familjen där emellan. Men istället för att sjunka ner i soffan efter barnen lagt sig på kvällen, byter jag om och drar iväg på gymmet. Det går, bara man vill!

Tack för mig!

// Sandra

  • Stocken

    Bra och underhållande läsning!
    En fråga bara, det är inte så att du är syrra till Chrille Lagerskog ? ;) för isåfall kan jag förstå vart dina grymma gener kommer ifrån :P

    Lycka till med dina mål!

  • Sandra Lagerskog

    Tack ska du ha, Stocken! :)
    Jo, visst är det så att jag är Chrille’s syster. Generna har HAN fått av MIG! ;)
    Ha det bra och lycka till med din träning!!

  • Hanna E

    Kul och inspirerande med en stark tjej på bloggen, mer av den varan!:) Du verkar vara en grym träningsprofil Sandra. Personligen skulle jag behöva ta efter det du skriver om vikten av målsättningar, något som jag idag är extremt dålig på att sätta upp! Heja dig!

    • Sandra Lagerskg

      Tack Hanna! Vad roligt att höra! :) Målsättningar är verkligen ett MÅSTE för mig, för att hålla viljan och motivationen uppe. Men jag tror att det kan vara jättebra ändå, även om man inte har “problem” med sånt. Det gör träningen så mycket roligare att ha någonting att sträva efter, och det är en härlig känsla när man uppnår ett mål. En riktigt kick för självförtroendet!