Diskutera inlägget: Vilken matlagningsolja ska man välja?

Vilken matlagningsolja ska man välja?

Många vet nog att matlagningsoljor är det självklara valet att använda vid matlagning och diverse sallader, då dessa innehåller mycket hälsosamma fetter och rika på vitaminer. Det som gör oljorna bra är att deras sammansättning oftast innehåller omättade och fleromättade fetter. Dvs. fetter som hjälper kroppen att tillgodogöra de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K. Det omättade fettet minskar också risken för högt blodtryck och hjärt o kärlsjukdomar.

Men som sagt. Vilken olja ska man välja och när ska man välja den? Jag tänkte gå igenom de viktigaste matlagningsoljorna enligt mitt tycke:

Avokadoolja är mycket rik på enkelomättade fetter, dessa fetter minskar nivåerna av det skadliga kolesterolet i kroppen. Med mer invecklade ord LDL. Avokadooljan har visat sig minska risken för cellförstörelse i huden (hud cancer) gjord av UV-strålningen. Avokadooljan är rik på antioxidanter och vitaminer. Det som också är bra att tänka på är att Avokadooljan klarar av höga matlagningstemperaturer utan att förlora sina näringsämner.

Använd till: Sallader, kalla rätter, smör på nybakt bröd, och som olja i stekpanan vid matlagning.

Rapsolja är i likhet med avokadooljan rik på vitaminer och enkelomättat fett som skyddar hjärta och kärl. Oljan har en väldigt lätt och neutral smak och fungerar perfekt att använda istället för smör i matlagning. En matsked rapsolja innehåller 14 procent av det rekommenderade dagliga intaget av vitamin E som hämmar förekomsten av fria radikaler. Med detta menas de som kan orsaka skador på kroppens celler. Aven rapsoljan tål relativt höga matlagningstemperaturer.

Använd till: Matlagning

Olivolja är tillskillnad från avokadooljan och rapsoljan känslig mot de höga matlagningstemperaturerna. Olivoljan innehåller både fleromättade fetter och enkelomättade fetter, dock aningen mer av det sistnämnda. Olivoljan innehåller också mycket höga mängde vitamin-E, men även ämnet olecanthal , som har inflammationshämmande egenskaper. Det som gör att olivoljan används flitigast av alla våra oljor är att den är väldigt smakrik och god att använda till mat.

Använd till: Sallader och pasta, matlagning vid låga temperaturer.

Linförolja innehåller rikliga mängder av omega 3 som också minskar risken för hjärt och kärlsjukdomar. Linfröoljan är ett bra alternativ till fiskoljan som många använder sig av.  Är du vegetarian rekommenderas linfröoljan till matlagning. Tänk på att oljor med omega 3 ofta härsknar snabbare så förvara denna i kylskåp.

Använd till: Enbart till sallader och kalla rätter

Sesamolja har en väldigt nötig smakrik smak och innehåller nästan lika mycket enkelomättat som fleromättat fett. Enligt en studie som publicerades i Journal of Medicinal Food 2006 så fick diabetespatienter endast använda sig av sesamolja i matlagningen under 45 dagar. Detta visade sig sänka blodtrycket och deras blodsocker till nästan normala nivåer hos samtliga patienter.

Använd till: Sallader och kalla rätter, Men testa även att steka eller ungsrosta dina grönsaker för att få en extra nötig smak, samt näring.

Detta är enligt mitt tycke de viktigaste oljorna att ha koll på i matlagningen. Det främsta som jag vill att ni tänker på är hur ni förvara oljorna och hur ni använder dem vid tillagning då för höga temperaturer kan förstöra de viktiga näringsämnena. Det som händer när oljorna når sin så kallade rykpunkt, är att de slås sönder och de ombildas, de kan börja smaka dåligt, men är också skadliga för vår hälsa. Olivoljans rykpunkt ligger på 190 C, medans avokadooljans rykpunkt ligger på hela 255 C.

Hoppas detta har varit till någon hjälp. Och se till nu att ni byter ut margarinet eller smöret till matlagningsoljor istället!

Ha en trevlig dag!

  • Scylla

    >Motivera varför man ska byta ut SMÖR, som i grund och botten är den renaste produkt som går att köpa i en korrupt matvaruaffär idag ? Tror inte människan pressade växter för att utvinna oljor på stenåldern direkt….. Margarain kan gå och dö för övrigt…

  • Tomas Åström

    >Okej, jag skulle säga såhär, att smör är jättebra för de personer som har en aktiv livsstil och behöver få i sig mycket energi. Men om man ser hur dagens samhälle ser ut där fler och fler är/blir överviktiga så tror jag inte att det mättade fettet som är högre i smör än i olja är så himla bra. Detta kommer enbart öka LDL:et och öka kolesterolvärdet i blodet hos dessa personer. Därav mycket bättre att välja oljor där mer enkelomättade och fleromättade fettsyror används.

    Varför de använde rent smör på stenåldern var nog för att deras livsstil kretsade kring att röra på sig.

    Kort och gott, jag tror på en variation av smör och olja. Men är du överviktigt och inaktiv så tycker jag oljor är det självklara valet!

  • Jan D

    >Vad gäller kolesterol har man väl mer eller mindre kommit fram till att det är irrelevant?

    För övrigt är jag glad att ni tar upp olivoljan och att den inte tål så hög temp. Alltför ofta ser jag polare som gör tex klyftpotatis eller liknande med den, utan att förstå varför det osar överjävligt.

  • Ola Enberg

    >33% av de 3 fetterna Ska ju tydligen vara en "OPTI" gräns.

    Mättade fetter 33%
    Fettet från kött, mejeriprodukter, kokosnötsolja, ägg.

    Enkelomättade fetter 33%
    Olivolja, nötter, avokado)

    Fleromättade fetter 33%
    Linfröolja, linfrön, fiskolja, vegetabiliska fett

  • David

    >I detta fall måste jag hålla med vår kritiker Jan D, kolesterol börjar enligt forskningen bli irrelevant. Att säga att man blir fet av fett är ungefär som att säga att man blir grön av grönsaker. Självklart ska man ha en aktiv livstil, och oavsett om man har det eller inte så ska man för det inte bara sätta i sig lightprodukter (fuck it) bara för att man är rädd för fett. FOLKHÄLSOPROBLEM. Men fetter i all ära, så som sagt om man då använder sig av oljor eller smör om vartannat så är de bara bra. Bara att man bör inte dra smör över samma gräns som margarin. Tjänstefel på nåt sätt…;)

  • Ola Enberg

    >Vill höja ett varningens finger hära!

    När man benämner en person som är aktiv så är
    ordet AKTIV ett väldigt brett begrepp! För David som är skidåkare så spelar mängden fett, kolhydrater, protein ingen större roll pga. hans stora kcal förbrukning/dag.

    Däremot den standardaktiga killen/tjejen som tränar på gym/pass några ggr/vecka bör ABSOLUT se upp med att konsumeras för mycket fett. Att äta för mycket fett leder enbart till övervikt, och det är nog för de flesta tränande ej av högsta "prio"

    Satsa på dom bra fetterna, riklitg med protein samt anpassa kolhydraterna efter hur aktiv din dag är/kommer att bli.

    Var ej rädd för lightprodukter i lämplig mängd, tänk på att 1g fett ger mer än dubblet så mycket kcal som protein & kolhydrater.

  • David

    >Bra du benar ut allt i vanlig ordning ;)

  • David

    >Men trots allt så ska man veta en sak om lightprodukter. Det är och förblir en färdigprodukt som är raffinerad med andra saker. Typ "utspädd" och då blir det såklart mindre fett och helt andra näringsfördelningar. Sen om detta gör dig bättre eller sämre inom begreppet "hälsa" är väl upp till var och en. En färdig och ren produkt är ALLTID bättre ur den aspekten, dock inte kanske jämt om man vill ner i vikt/dietar. Sen så handlar ju inte heller viktnedgång om att äta fetter utan som Ola skriver, lämplig mängd fett men framförallt protein. Bra sådant.

  • En person från breda skaran

    >Hur mycket av varje protein, fett, kolhydrat, kcal bör man ÄTA ??

  • Ola Enberg

    >David: Absolut är en färdig och ren produkt bättre än en light produkt ur den synvinkeln! MEN som sagt om man tex ska göra en sås och valet står mellan 250 g 1.5% keso eller 31% cream fraiche så känns ju dessa 60-85 g fett extra för den "lilla" såsen som väldigt onödiga kcal!

    En person från breda skaran: Väldig olika från person till person, hur mycket av vad och antal kcal. Kan ge dig 3 tips!

    1. Rikligt med protein
    2. välj antingen mycket kolhydrater eller fett till proteinet, blanda inte dessa i stora mängder!
    3. Tänk smart! Mycket motion under dagen 3 mackor, lite motion unde dagen 1 macka tex. etc.

    Fundera inte allt för mycket på hur mycket allt innehåller, går du upp i vikt tänk på vad som är onödigt som du stoppar idig. Går du ner i vikt tänk på vad som skulle vara nice att tillsätta i din basickost =)

  • Tomas Åström

    >Kul att vi fick lite diskussion över detta inlägg. Fokus var egentligen inte att diskutera bra och dåliga fetkällor, men detta är ju en väldigt intressant del också. Det lär nog komma ett inlägg om detta framöver.

    Skulle bara vilja säga en sak om just studier och allt möjligt runt kost. Min känsla är att det hela tiden kommer nog nytt och att man aldrig riktigt blir fullärd inom ämnet kost. Och än en gång för en inaktiv person så tror jag tyvärr inte på allt för mycket mättat fett, hur oraffinerad det än må vara. Men samtidigt tror jag mycket handlar om sunt förnuft om vad man stoppar i sig. Som jag sagt tidigare. "Du kan äta allt, men inte alltid"